ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА: РOБOЧИЙ ЗOШИТ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

Мiнiстерствo oсвiти i науки України

 

КРАСНOГРАДСЬКИЙ ПЕДАГOГIЧНИЙ ФАХOВИЙ КOЛЕДЖ

КOМУНАЛЬНOГO ЗАКЛАДУ

«ХАРКIВСЬКА ГУМАНIТАРНO-ПЕДАГOГIЧНА АКАДЕМIЯ»

ХАРКIВСЬКOЇ OБЛАСНOЇ РАДИ

 

 

 

 

 

 

 

 

ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА:

РOБOЧИЙ ЗOШИТ

ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Краснoград – 2023

 

 


УДК 377.8.016: 14(477) (076.5) 

         О 75

Укладачка:

Воскобійник Т. О., викладачка соціально-економічних дисциплін 

Красноградського педагогічного фахового  коледжу Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, спеціаліст другої категорії

 

Рецензенти:

 

Дем’яник Ю. В., викладач соціально-економічних дисциплін Красноградського педагогічного  фахового коледжу Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, спеціаліст вищої категорії, старший викладач

 

Соловйова О.О., вчитель історії та правознавства Красноградського ліцею №5 «Гранд» Красноградської міської ради, спеціаліст вищої категорії, старший викладач

 

В 76 Громадянська освіта:  робочий зошит для самостійної роботи здобувачів освіти / уклад.: Т. О. Воскобійник; Красноградський педагогічний фаховий коледж Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради. – Красноград, 2023. – 70 с.

 

Робочий зошит укладено відповідно до робочої програми освітнього компонента «Громадянська освіта».

Зошит містить завдання, необхідні для самостійного опрацювання тем, закріплення компетентностей здобувачів освіти. Основною метою пропонованого робочого зошита є  формування системи компетентностей здобувачів освіти як основи для підвищення рівня їхньої загальноосвітньої та фахової підготовки.

Робочий зошит рекомендований для здобувачів фахової передвищої освіти.

 

УДК 378.016: 14 (076.5)

 

Затверджено  науково-методичною радою

Красноградського  педагогічного фахового коледжу

Комунального закладу

«Харківська гуманітарно-педагогічна академія»

Харківської обласної ради

(протокол № 1  від 10.01.2023  року)

 

© Воскобійник Т.О., 2023


Мiнiстерствo oсвiти i науки України

 

КРАСНOГРАДСЬКИЙ ПЕДАГOГIЧНИЙ ФАХOВИЙ КOЛЕДЖ

КOМУНАЛЬНOГO ЗАКЛАДУ

«ХАРКIВСЬКА ГУМАНIТАРНO-ПЕДАГOГIЧНА АКАДЕМIЯ»

ХАРКIВСЬКOЇ OБЛАСНOЇ РАДИ

 

 

ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА:

РОБОЧИЙ ЗОШИТ

ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

здобувач освіти (ПІБ)______________________________________________

групи____________________________________________________________

галузі знань_______________________________________________________

освітнього ступеня_________________________________________________

спеціальності______________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Красноград – 2023

 

 

ЗМІСТ

 

 

ПЕРЕДМОВА ………………………………………………………………..

 

ІНСТРУКТИВНО – МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ ДО САМОСТІЇНОЇ

РОБОТИ З ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ………..………………………….

 

5

 

 

7

 

Розділ 1. Особистість та її ідентичність……………..….……………………...

 

9

Розділ 2. Права і свободи людини ………………...………....…………………

 

13

Розділ 3. Людина в соціокультурному просторі …………….……….….……

 

18

Розділ 4. Демократичне суспільство та його цінності……...…………………

 

23

Розділ 5. Світ інформації та мас-медіа ...………………………………………

 

27

Розділ 6. Підсумковий контроль ……………………………………………….

30

 

ДОДАТКОВІ ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ………………………………………….

 

КЛЮЧОВІ ПОНЯТТЯ І ТЕРМІНИ…………………………………………

 

ПІДСУМКОВА ТЕКА…………………………………………………………

 

Питання до модульного контролю……………………………………………

 

 

36

 

50

 

64

 

64

 

ПІСЛЯМОВА……………………………………………………………………

 

67

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……..……………………...………

 

68

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЕРЕДМОВА

 

Об’єктивні цивілізаційні зміни й тенденції розвитку, характерні               для світової спільноти в цілому і для України зокрема, складають основу сучасних трансформаційних змін у освіті. Перехід від індустріального виробництва до суспільства, в якому існують інформаційні технології, неможливо здійснювати без модернізації освіти, яка передбачає, перш за все, підвищення рівня її якості через впровадження в життя концепції удосконалення освітньої діяльності. Реалізація громадянської  концепції залежить від обох суб’єктів освітньої діяльності: викладача, який відповідає високим вимогам професіоналізму і має взяти на себе підвищене        освітньо-методичне навантаження, і здобувача освіти, який повинен оволодіти методикою поглибленого самостійного навчання і саморозвитку під консультативним керівництвом педагога.

Всі згадані вимоги повною мірою  стосуються й процесу викладання       та засвоєння основ громадянської  науки (освітнього компонента), що  вивчає суспільство і сприяє утвердженню погляду на нього, як на взаємопов’язане ціле. Сьогодні громадянська освіта зайняла провідне місце серед інших соціогуманітарних дисциплін. У закладах вищої освіти України відкриваються нові факультети й кафедри громадянського напрямку.

Сучасна громадянська освіта – це гігантська система суспільствознавчих  знань, дослідницьких технологій, методик, за допомогою яких вона охоплює суспільну реальність, процеси і явища соціального життя, інші соціальні сфери.  Ця система невпинно поповнюється новими знаннями.

Освоєння курсу «Громадянська освіта» дозволить також оволодіти фундаментальними основами важливих компетентностей з підготовки й проведення конкретних громадянських досліджень. Усі вище згадані компетентності: педагогічна, пізнавально-інтелектуальна, діагностична,

стимулююча, громадянська, дослідницька, вимагають постійного удосконалення методичного інструментарію викладання й засвоєння громадянських  знань, актуалізують потребу в спеціальній                методичній літературі.

Робочий зошит для самостійної роботи здобувачів освіти з громадянської освіти  сприятиме формуванню  суспільної свідомості, підвищенню громадянської культури, отриманню суспільних знань та здобуттю практичних навичок розв’язання соціальних ситуацій.

 

 


 

ІНСТРУКТИВНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ ДО САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ З ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ

 

Самостійна робота - це вид самоосвіти, метою якої є розвиток самостійності як якості особистості та засвоєння здобувачами освіти професійних компетентностей.

Самостійна робота доповнює, узагальнює та систематизує теоретичний матеріал, розвиває навички роботи з методичними матеріалами, стимулює пізнавальну активність і творчий пошук здобувачів освіти, підвищує інтелектуальний рівень здобувача освіти, допомагає оволодіти культурою розумової праці, отримати досвід творчої діяльності, а також сформувати педагогічні вміння при виконанні різних видів робіт.

Методичне керівництво та контроль виконання самостійної роботи здобувачів освіти здійснює викладач.

Самостійна робота передбачає такі види робіт:

-         самостійне опрацювання матеріалів лекцій із подальшим розширенням та поглибленням;

-         вивчення окремих тем або питань, що не розглядаються в курсі лекцій;

-         аналітичний розгляд наукових публікацій та літературних джерел;

-          робота з першоджерелами, користування методичною літературою, знаходження необхідної додаткової інформації;

-         конспектування, виокремлення головного;

-         користування довідковою літературою та мережею Інтернет;

-         аргументоване висловлення власної думки на основі отриманої інформації;

-         систематизація, класифікація явищ, аналіз і синтез матеріалу, узагальнення та висновки тощо;

-         підготовка до семінарських занять;

-         підготовка рефератів;

-         підготовка презентацій тощо;

        Перш ніж розпочати виконання самостійної роботи, здобувачу освіти, слід ознайомитися з темою самостійної роботи, прочитати план заняття,                     із запропонованим викладачем списком основної та додаткової літератури.

        Переглянувши конспект лекції, звернути увагу на проблемні питання           й завдання, запропоновані викладачем, на рекомендовані наукові джерела.

       Під час роботи з науковими джерелами, здобувачу освіти потрібно уважно прочитати текст, усвідомити його логіку, спробувати відділити першочергове від другорядного. Іноді в науковій літературі можна зустріти різні погляди вчених на одну й ту ж проблему. У таких випадках потрібно намагатися чітко сформулювати ці різні погляди, відтворити їх у робочому зошиті. Обов’язково здобувачу освіти потрібно продумати власну відповідь на таке питання, визначити, погляд якого вченого йому імпонує, а який викликає заперечення, і  мотивувати свої думки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 1. ОСОБИСТІСТЬ ТА ЇЇ ІДЕНТИЧНІСТЬ

Завдання1.

1. Чи може людина бути творцем власного життя, або як стати успішною людиною?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Дайте визначення поняття «ідентичність».

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Які життєві цінності і пріоритети людини ви знаєте?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Поясніть висловлювання: «Становлення людини в усій її багатогранності відбувається насамперед шляхом засвоєння нею усіх тих надбань і цінностей, які були вироблені людством».

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 2.

1. Чи існує зв’язок між фізіологічним і психічним у людині?

А так;

Б ні.

2. Кожна людина має свої індивідуальні здібності:

А ні;

Б так.

3. Хто з філософів вважав, що сутність людини належить до її підсвідомих інстинктів?

А Сократ;

Б З. Фрейд;

В Аристотель.

4. Цілісне бачення людиною світу й себе в цьому світі, розуміння свого місця в ньому й свого призначення-це:

А світогляд;

Б самореалізація;

В самоспостереження.

5. Риси людини, які визначають її належність до певної історичної спільноти і є більш чи менш однаковими для всіх її представників, - це:

А індивідуальне;

Б національне;

В загальнолюдське.

6. Процес розвитку людини, становлення особистості у взаємодії                      з навколишнім світом - це:

А самовизначення;

Б соціалізація;

В ідентифікація.

Завдання 3.

Кросворд. Правильно розв’язавши кросворд, у виділеному рядку ви прочитаєте автора висловлювання: «Людині потрібно більше турбуватися про душу, ніж про тіло, тому що досконалість душі виправляє недоліки тіла».

1. Окремо взятий представник людського роду.

2. Інформаційний носій спадковості.

3. Вищий орган нервової системи (орган свідомості і мислення людини).

4. Поняття, що характеризує людину як представника суспільства і як носія тих властивостей, які визначаються суспільством.

5. Афінський філософ, якому належать слова «Пізнай самого себе».

6. Філософ, який виділяв рослинну, тваринну і розумову душі людини.

7. Наука про закони становлення, функціонування і розвиток суспільства.

8. Процес виділення людини із тваринного світу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 2. ПРАВА І СВОБОДИ ЛЮДИНИ

 

          

 Завдання 1.

1. Як, на ваш погляд, співвідносяться між собою природні права та права, що встановлені суспільством або державою?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Наведіть приклади порушень прав людини в роки Другої світової війни, під час інших війн та озброєних конфліктів.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Поміркуйте: дискримінація в Україні - це поодинокі факти чи системна проблема?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. «Порядний той, хто своє право вимірює своїми обов’язками». (Лакордер) Чи згодні ви з цим твердженням? Чому?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Сформулюйте своє ставлення до прав та обов’язків.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 2.                                                    

1. Гуманізм - це система ідей і поглядів на людину як на найменшу соціальну цінність.

А так;

Б ні.

2. Коли Генеральна Асамблея ООН прийняла Загальну декларацію прав людини?

А 10.12.1947 р.;

Б 10.12.1948 р.;

В 10. 12.1949 р.;

Г 29.10. 1969 р.

3. Продовжте речення: «Людська гідність — основа ...»:

А природного права;

Б позитивного права;

В загальносоціального права;

Г соціального договора.

4. Який принцип було покладено в основу всіх прав Загальної Декларації прав людини?

А рівноправ’я;

Б свободи;

В громадянства;

Г рівності.

5. У якому місті перебуває Європейський суд з прав людини?

А Варшаві;

Б Страсбурзі;

В Лондоні;

Г Гаазі.

6. Відомий філософ, який розрізняв закони природи («природне право») і закони, встановлені самими людьми. Він доводив, що за своєю природою люди можуть бути нерівними: одні - рабами, а інші - вільними.

А Цицерон;

Б Аквінський;

В Аристотель;

Г Вольтер.

Завдання 3.

Заповніть схему.

Завдання 4.

Розв яжіть задачі

1.Ти зайшов до магазину. Ти пильний та обережний покупець.

1. Які права ти маєш як споживач?

2. Як ти можеш захистити свої права споживача?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 2. Найбільш поширеним видом злочину є квартирні крадіжки. Причому певною мірою ми й самі винні в цьому.

1. Як не стати жертвою квартирної крадіжки?

2. Що варто знати?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 3. ЛЮДИНА В СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ

 


Завдання 1.

Навпроти кожного твердження поставити літеру «Ф» - факт чи «С»  - стереотип.

1. Повні люди - привітні.

__________________________________________________________________

2. В Україні проживає понад 100 національностей.

__________________________________________________________________

3. Більшість сенаторів США - чоловіки.

__________________________________________________________________

4. Аборигени  - люди відсталі.

__________________________________________________________________

5. Усі шведи - світловолосі.

__________________________________________________________________

6. Політики - люди безчесні.

__________________________________________________________________

7. Усі українці люблять сало.

__________________________________________________________________

8. Більшість інвалідів не можуть займатися спортом.

__________________________________________________________________

9. Темношкірі більш схильні до занять спортом, ніж до інтелектуальної праці.

__________________________________________________________________

10. Хворі на СНІД  - люди аморальні.

__________________________________________________________________

11. Усі президенти України - чоловіки старші за 35 років.

__________________________________________________________________

12. Араби - люди імпульсивні.

__________________________________________________________________

13. Християни - люди високих чеснот.

__________________________________________________________________

14. Яблуні цвітуть навесні.

__________________________________________________________________

15. Українські чорноземи - найкращі.

__________________________________________________________________

Завдання 2.

1. Однією з передумов соціальної нерівності є обмеженість ресурсів.

А так;

Б ні.

2. Кожна людина має свої індивідуальні здібності.

А ні;

Б так.

3. Кому належать слова «Жити - це не означає дихати, це означає - діяти»?

А Ж-Ж. Руссо;

Б З. Фрейду;

В Аристотелю;

Г Ф. Бекону.

4. Обмін між людьми або іншими соціальними суб’єктами цілісними знаковими повідомленнями, у яких відображені інформація, знання, ідеї, емоції тощо, - це комунікація:

А ефективна;

Б соціальна;

В політична;

Г індивідуальна.

5. Риси людини, які визначають її приналежність до певної історичної спільноти і є більш чи менш однаковими для всіх її представників, - це...:

А індивідуальне;

Б національне;

В загальнолюдське;

Г фізіологічне.

6. Спрощене, схематичне, часто викривлене уявлення про щось або про когось - це:

А стереотип;

Б упередження;

В ксенофобія;

Г шовінізм.

Завдання 3.

Назвіть поняття

1. Можливість реалізувати себе.

__________________________________________________________________

2. Необхідність дотримуватись певних правил.

__________________________________________________________________

3. Люди, що ведуть боротьбу за права людини.

__________________________________________________________________

4. Головний міжнародний документ з прав людини.

__________________________________________________________________

5. Основний Закон держави.

__________________________________________________________________

6. Обмеження прав людини та приниження його гідності групи за певною ознакою.

__________________________________________________________________

7. Загострення суперечностей, що приводить до ускладнення або гострої боротьби.

__________________________________________________________________

8. Стійке, спрощене уявлення про кого-небудь або про що-небудь.

__________________________________________________________________

9. Міжнародна організація, створена для попередження воєн та захисту прав людини.

__________________________________________________________________

10. Угода, досягнута шляхом взаємних поступок.

__________________________________________________________________

Завдання 4.

1. Чи є актуальною толерантність у сучасному світі? Обґрунтуйте вашу думку.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Чи погоджуєтесь ви з думкою про те, що стереотипи — це міфи нашої свідомості, бо отримуючи їх у спадок від наших батьків і нашого оточення ще з дитинства, ми віримо в них бездоказово? Чому?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Чи можна стверджувати, що конфлікти відіграють позитивну роль? Відповідь обґрунтуйте.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Що таке соціальні цінності та яку роль у житті суспільства відіграє соціальна відповідальність?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 4. ДЕМОКРАТИЧНЕ СУСПІЛЬСТВО ТА ЙОГО ЦІННОСТІ

 Завдання 1.

1. Сукупність громадян України, які спільно проживають у міському чи сільському поселенні, мають колективні інтереси і визначений законом правовий статус.

А Державна громада;

Б територіальна громада.

2. За рівнем стабільності громадські об’єднання є:

А професійні або демографічні;

Б постійні або тимчасові.

3. Хто був родоначальником поняття «демократія»?

А Платон;

Б Сократ;

В Геродот;

Г Демокрит.

4. Молодіжні громадські організації в Україні — об’єднання громадян віком:

А від 14 до 35;

Б від 16 до 35;

В від 18 до 35;

Г від 20 до 40;

5. Лідерство — це здатність впливати як на окрему особистість, так і на групу, спрямовуючи зусилля на досягнення цілей організації.

А так;

Б ні.

6. Декларація прав дитини була прийнята:

А 1945 р.;

Б 1959 р.;

В 1969 р.;

Г 1989 р.

Завдання 2.

1. Які функції виконує система освіти і як вона впливає на процес соціалізації?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Дайте визначення поняття «референдум».

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Чи погоджуєтесь ви з думкою Ж. Бюрдо, що демократія сьогодні — це форма, спосіб життя, релігія, і лише як похідне — форма правління? Обґрунтуйте свою відповідь.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Чому місцеве самоврядування називають школою демократії?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. На яких принципах ґрунтується суспільно-політичне життя в Україні? Відповідь обґрунтуйте.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6. Складіть схему «Пряма та представницька демократія».

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 5. СВІТ ІНФОРМАЦІЇ ТА МАС-МЕДІА

 Завдання 1.

1.     Виберіть правильне твердження.

          А свобода слова - основа демократичного суспільства;

          Б цензуру необхідно вводити в країні, що перебуває у стані війни;

          В кіберзлочини легше розкрити, ніж злочини в «реальному» світі;

          Г реклама містить виключно неправдиві відомості про товар.

2.      Виберіть правило роботи професійного журналіста.

          А журналіст не може зніматись у рекламі;

          Б журналіст не служить владі або замовникам ;

          В журналіст має вказувати суспільству на його справжніх героїв та ворогів;

          Г усіма можливими засобами журналіст має доносити інформацію до споживача.

3.     Як у середовищі журналістів називають приховану рекламу?

         А «джинса»;

         Б фейк;

         В медіа;

         Г маніпуляція.

4. Наявність чого з переліченого в медіатексті рекомендують вважати ознакою його достовірності?

          А даних соціологічних досліджень;

          Б двох або більше джерел інформації;

          В коментарів експертів;

          Г цитат з офіційних документів.

5. Доступність із найвіддаленіших куточків планети до єдиного інформаційного простору найповніше забезпечує

          А реклама;

          Б преса;

          В телебачення;

          Г Інтернет.

6. Як називається нагляд і контроль держави за мас-медіа?

          А реклама;

          Б лобізм;

          В цензура;

          Г «джинса».

         Завдання 2

Медіа - це

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

У сфері мас-медіа маніпулювання - це

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Фейк - це

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Бути медіаграмотним означає

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Меседж - це

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

РОЗДІЛ 6. ПІДСУМКОВИЙ КОНТРОЛЬ

 Завдання

1. Ідентичність, це:

А. Підвищення особистого освітнього рівня;

Б. Розуміння своєї унікальності, з одного боку, та відчуття приналежності    до певної   соціальної групи, з іншого;

В. Відчуття себе сучасною людиною.

2. Особистість може ідентифікувати себе:

А. Лише з однією соціальною групою;

Б. З декількома соціальними групами одночасно;

В. Тільки з рідними та близькими людьми.

3. Укажіть, що із зазначеного переліку не є цінність прав людини:

А. Індивідуальність;

Б. Добробут;

В. Рівність;

Г. Недискримінація

4.     Виберіть найточніше закінчення твердження: «Принцип добробуту дитини означає, що…»:

А. Для дитини мають бути створені найкращі умови для її життя і здоров’я ;

Б. В усіх діях стосовно дітей першочергову увагу приділяють якнайкращому забезпеченню   інтересів дитини;

В. Батьки повинні максимально задовольняти вибір дитини;

Г. Головним для дитини є забезпечення повноцінного харчування та відпочинку.

5.     Стереотипи - це:

А. Багатогранний вимір дійсності;

Б. Стійке і спрощене уявлення про певну особу;

В. Прагнення до особистісного вдосконалення;

6.     Найагресивнішими проявами дискримінації є:

А. Абстракціонізм, культуризм, кубізм;

Б. Волонтерство, толерантність, емпатія;

В. Ксенофобія, расизм, сексизм.

7.     Булінг передбачає:

А. Агресивну й ворожу поведінку однієї дитини щодо іншої;

Б. Систему позитивної взаємодії у шкільному колективі;

В. Інтеграцію новачків у шкільний колектив.

8.     Укажіть, що не є ознакою демократії:

А. Наявність законодавчого органу та конституції;

Б. Виборність органів влади;

В. Взаємодія організованих об’єднань суспільства, що відбувається без прямого втручання держави;

Г. Однопартійність і наявність офіційної державної ідеології.

9.     Укажіть правильне твердження:

А. Молодіжні громадські організації – це об’єднання громадян віком від 14 до 30 років, метою яких є здійснення діяльності, спрямованої на задоволення та захист своїх законних соціальних, економічних, творчих духовних та інших спільних інтересів;

Б. Дитячі громадські організації - це об’єднання громадян віком від 6 – 14 років, метою яких є здійснення діяльності, спрямованої на реалізацію та захист своїх прав і свобод, творчих здібностей;

В. Молодіжні та дитячі громадські організації утворюються і діють на засадах добровільності, рівноправності їхніх членів, самоврядування, законності та гласності;

Г. Вступ неповнолітніх віком до 14 років до дитячих громадських організацій здійснюються за письмовою згодою батьків, усиновителів, опікунів або піклувальників.

10.           Україна є членом:

А. Європейського Союзу;

Б. Ради Європи;

В. Європейської Ради.

11.           Східне партнерство - це:

А. Регіональне угрупування країн Центральної та Східної Європи;

Б. Політика Європейського Союзу, що має на меті зміцнення відносин зі східними  сусідами ЄС;

В. Міжнародна організація, яка сприяє розвитку партнерських відносин.

 12. Які саме форми оплати праці країни світу використовують із запропонованого переліку?
А.
відрядна;

Б. тарифна;

В. тижнева;

Г. денна;

Д. погодинна;

Е. місячна.
13. Під економічною категорією «власність» розуміють
А. 
відносини між суб’єктами стосовно привласнення економічних благ;
Б. відносини між державою та фізичною особою стосовно привласнення державного майна;
В. відносини людини до об’єкта власності;
Г. відносини між людьми з приводу використання споживчих благ.

14. Кому підпорядковується ринок праці?
А
. державному регулюванню;

Б. законам ринкової економіки;

В. конкурентному середовищу.
15.
Виберіть чинники, які впливають на попит
А
.  сезонність;

Б.  рівень технологій;

В. податки на субсидію;

Г. зміна ціни на товари - замінники.
16. На вашу думку, хто є учасниками на ринку праці?
А
. пенсіонери;

Б. наймані працівники;

В. люди;

Г. роботодавці.
17. Яке із тверджень є правильним?
А
.  на ринку апельсинів зменшились ціни, тому підвищився попит на них;
Б
.  унаслідок зниження ціни на канцелярські товари зменшився обсяг попиту на них;
В
. у зв’язку з подорожчанням бензину його пропозиція на ринку зменшилася;
Г
. обсяг попиту на автомобілі зріс у зв’язку з підвищенням цін на бензин.
18. За рахунок чого поповнюється бюджет?
А
. дохід від підприємницької діяльності;

Б. кошти зібрані в результаті доброчинності;
В. пенсія, стипендія;

Г. заробітна плата.

19. Які з перелічених чинників визначають кваліфікацію працівника?
А. 
вік та стать;

Б. трудовий стаж на посаді;

В. колір диплому;

Г. рівень практичних навичок.
20. Причиною дефіциту товару на ринку є те, що
А
.  товар має попит;

Б. товар не відповідає державному стандарту якості;

В. ціна на товар нижче рівноважної ціни;

Гціна на товар перевищує рівноважну ціну.
21. Бюджет сім`ї  це:
А
. щомісячні витрати, що проводить сім`я;

Б. це план, де враховуються доходи та плануються витрати родини;

В. номінальний дохід родини;

Г. щомісячна допомога, яку суспільство надає громадянину.
 22. Який варіант з переліченого може бути причиною появи корупційних схем?
А
. наявність в країні ринкової економіки;

Б. можливість легалізації незаконно здобутих благ;
В
. високий рівень інфляції;

Г. кумівство та політичне заступництво.

23. Захист прав меншості гарантує:
А. конституція;

Б. конвенція ООН; 

В. незалежний суд.

24. Громадські організації характеризуються низкою спільних ознак:
А. добровільність;  

Б. комерційність;  

Всуспільний характер.
25. До інститутів громадянського суспільства належать :
А.
 незалежні засоби масової інформації;  

Б. вільні та незалежні громадяни;

В.  громадські організації та рухи.

26. За територією поширення виокремлюють такі функції права:
А.
територіальні, трансконтинентальні, міжтериторіальні;

Б. економічні, політичні, культурні;
В. внутрішні та зовнішні.
27. Сукупність таких властивостей як правоздатність, дієздатність та деліктозданність, це: -
А.
правосуб’єктність;

Б. правовий статус;

В. громадянство;

Г. правова культура.
28. Правила соціальної взаємодії вироблені у процесі історичного розвитку, це: -
А.
соціальні норми;

Б. правові норми;

В. норми моралі;

Г. звичаї та традиції.
29. У відповіді під якою літерою правильно вказано ознаки держави?
А
. рівність усіх членів суспільства, демократія;

Б. самоврядування, можливість встановлювати місцеві податки;

В. суверенітет, здатність встановлювати норми права.
30. Засобами виховання правової культури є:
А. правове навчання і самових
овання;

Б. правовий примус;

В. правовий інститут;
Г. правова свідомість

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКОВІ ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ

            

Завдання1. 

Тест «Які риси притаманні особистостям, здатним до самореалізації?»

Тест дозволить оцінити, наскільки важливі для вас цінності самореалізації. Він містить 15 питань-тверджень, оцініть ступінь згоди з кожним із тверджень за такою шкалою:

· 1 - не згоден, 2 - скоріше не згоден, 3  - скоріше згоден, 4 - повністю згоден.

1. Я не соромлюся жодної зі своїх емоції.

2. Я відчуваю, що повинен робити те, що очікують від мене інші.

3. Я вірю, що, по суті, люди гарні і їм можна довіряти.

4. Я можу сердитися на тих, кого люблю.

5. Завжди необхідно, щоб інші схвалювали те, що я роблю.

6. Я не сприймаю свої слабкості.

7. Мені можуть подобатися люди, чиї дії я можу не схвалювати.

8. Я боюся невдач.

9. Я намагаюся не спрощувати складні питання.

10. Краще бути самим собою, ніж популярним.

11. У моєму житті немає того, чому б я міг себе присвятити.

12. Я можу висловити мої почуття, навіть якщо це призведе до небажаних наслідків.

13. Я не зобов’язаний допомагати іншим.

14. Я стомився від власних страхів.

15. Мене люблять, тому що я люблю.

Опрацювання результатів

1. Відповіді на запитання № 2, 5, 6, 8, 9, 11, 13, 14 «перекодувати» на протилежні: 1 на 4, 4 на 1; 2 на 3; 3 на 2.

2. Підрахувати загальну кількість балів. Чим ближче отримана цифра до 60, тим більше ви здатні до самореалізації.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 2. 

Вправа «Обери друга»

    Уявіть, що у вас з’явився новий друг. Ви можете обрати його самі. Кожен з вас отримав картки, де зазначено стислі характеристики різних людей. Оберіть серед них ту, якою б хотіли наділити свого друга. Будь-ласка, дайте йому ім’я, складіть коротеньку історію про ваше знайомство, поясніть, що саме вас зробило справжніми друзями. Розкажіть цю історію однокласникам. Намагайтеся бути максимально щирими.

Картка 1

Характеристики друзів

1. Комунікабельність, весела вдача, любов до природи та квітів.

2. Увага до власного здоров’я, заняття атлетикою, вміння танцювати сучасні танці.

3. Якості гарного оповідача, знання безлічі цікавих історій, колекціонування старовинних шпильок.

4. Любов до дітей, уміння знаходити з ними спільну мову, смак у виборі одягу.

5. Любов до футболу та командних видів спорту, не пропускає трансляції жодної цікавої гри та знається на майстерності гравців.

6. Уміння бути кумедним, коли це доречно, «рятувати» компанію від нудьги.

7. Серйозність у баченні власного майбутнього, вміння будувати власне життя відповідно до поставленої мети.

8. Найкраща колекція кактусів в області, зібрана впродовж років, мрія — підводне плавання в теплих морях.

9. Урівноваженість та вміння стримувати себе під час бурхливих дискусій, здатність завжди дати гарну пораду будь-кому, хто її потребує.

10. Любов до котів. Багато читає фантастики зарубіжних авторів.

11. Знавець хитрощів багатьох комп’ютерних ігор, вміє гарно робити фотографії.

12. Любить експериментувати на кухні, таких смачних салатів та печива ніде більше не скуштуєш.

13. Романтичність, вміння писати вірші та непогано малювати гравюри олівцем. Любить подорожувати в різні країни, хай лише в уяві.

14. Доброзичливість, готовність допомогти в навчанні, мрії про майбутню професію дизайнера. Гарно грає на гітарі, має власні пісні, досконало знає англійську мову.

15. Любить смачно поїсти, бо й готує гарно. Вдома має папугу, який уміє говорити, канарку та совеня.

      А зараз ви отримаєте уточнення інформації щодо вашої дружби. Номер характеристики вашого друга з картки 1 відповідає додатковій інформації в картці 2. Поміркуйте, які корективи вносить ця інформація у ваші взаємини.

Картка 2

Доповнення до карток

1. Дівчина-інвалід, що має проблеми з руховими функціями ніг.

2. Хлопчик, старший брат якого відбуває покарання за крадіжки.

3. Хлопчик, найнижчий на зріст у класі.

4. Дівчинка з надмірною вагою тіла.

5. Дівчинка темношкіра.

6. Хлопець з багатодітної сім’ї з низькими статками.

7. Хлопець, батьки якого зловживають алкоголем і часто не бувають удома.

8. Дівчинка-сирота, яку виховують далекі родичі.

9. Хлопець, молодший від вас на 4 роки.

10. Чоловік-інвалід 30 років, що пересувається на інвалідному візку.

11. Рудоволоса та червонощока дівчинка низького зросту.

12. Дівчинка-циганка, батьки якої нещодавно оселилися у вашій місцевості.

13. Сусід-пенсіонер.

14. Дівчинка-мусульманка із кримськотатарської родини.

15. Хлопець з родини єговістів.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 3.

     Депутати місцевих рад є представниками територіальної громади. Статус депутатів місцевих рад визначено Конституцією України та законами України, зокрема Законом України «Про статус депутатів місцевих рад», а порядок виборів регламентується Законом «Про місцеві вибори».

Робота з правовими документами

·    У групах опрацювати правові документи й виконати завдання.

1-ша група. Правовий статус депутатів місцевих рад та хто може бути депутатом (ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад» (витяг), ст. 9, 10 ЗУ «Про місцеві вибори»).

2-га група. З’ясувати види місцевих виборів та їх строки (ст. 14, 15 ЗУ «Про місцеві вибори»).

3-тя група. За якою виборчою системою відбуваються вибори (ст. 2 ЗУ «Про місцеві вибори»).

4-та група. Принципи здійснення місцевих виборів (ст. 3-5 ЗУ «Про місцеві вибори»).

5-та група. Етапи виборчого процесу (ст. 11, 12 ЗУ «Про місцеві вибори»).

6-та група. Як відбуваються вибори (ст. 6-8 ЗУ «Про місцеві вибори»).

Групи презентують результати роботи  на окремих аркушах у вигляді опорних конспектів з коментарем.

Обговорення

Пам'ятка аналізу нормативно-правового акта

1. Визначте назву нормативно-правового акта, з якого зроблено цей витяг.

2. До якої галузі права належить цей витяг?

3. Про що йдеться в тексті?

4. Розділіть текст на смислові частини, визначте критерії для виконання завдання.

5. Установіть предмет регулювання, суб’єктів, юридичний зміст тощо.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 4.

    Визначте,  які  з  нижче запропонованих  тверджень  є правильними.  Якщо  твердження  не  є  правильним,  то  поясніть  у  чому  полягає його  неправильність.

1. Європейський Суд з прав людини – міжнародний судовий орган, юрисдикція якого поширюється на всі держави-​​члени Ради Європи, що ратифікували Конвенцію про захист прав людини основоположних свобод, і включає всі питання, які стосуються тлумачення  і  застосування  конвенції, включаючи міждержавні справи і скарги окремих осіб.

2. Суд не розглядає заяви, спрямовані проти приватних осіб або недержавних інституцій.

3. ЄСПЛ виконує функції національного суду та  має  право скасовувати або змінювати рішення національних судів.

4. Суд приймає заяви до розгляду лише після того, як були використані усі внутрішні засоби  юридичного   захисту.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 5.

    Визначте,  які  з  нижче запропонованих  тверджень  є правильними.  Якщо  твердження  не  є  правильним,  то  поясніть,  у  чому  полягає його  неправильність.

1. Шестимісячний  строк  звернення  до  Суду  вираховується з  моменту  винесення  рішення  вищою   судовою  інстанцією  держави,  проти  якої  подано  заяву.

2. У практиці Європейського суду визнано, що особа може відчувати порушення своїх особистих прав і через те, що порушені права іншого.

3. Практика ЄСПЛ  є  прецедентною.

4. До складу Суду входять 47 суддів, по одному від кожної держави - члена  Ради  Європи.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 6.

      На  виборчу  дільницю  для  участі  у  голосуванні  прийшов виборець – ром,  який  повідомив  голову  дільничної  комісії  про  те,  що  він  неписьменний  і  тому  просить  дати  можливість  своєму  сусідові  надати  йому  допомогу у  заповненні  виборчого   бюлетеня. Голова  ДВК  відмовив  у  задоволенні  прохання,  пославшись  при  цьому  на норму  Закону, відповідно  до  якої  така  допомога  може  надаватися  тільки  тим  виборцям, які внаслідок фізичних вад не можуть  самостійно заповнити виборчий бюлетень,  а  неписьменність  не  може  вважатися  фізичною  вадою.  Чи  є  відмова  голови  ДВК  правомірною?  Свою  відповідь  обгрунтуйте.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 7.

    Під  час  проведення  місцевих виборів  у  жовтні  2015  року  член  ДВК  Хрустальов  почав  здійснювати  відеозапис  процесу  голосування.  Голова  ДВК Мандрик  зробив  йому  зауваження  про  неправомірність  його  дій.  На  це  Хрустальов  відповів  Мандрику, що Закон  не  містить  заборону  таких  дій  для  члена  комісії  і  надає  таке  право  офіційним  спостерігачам.  Оскільки  член  ДВК  за  статусом  стоїть  значно  вище,  ніж  офіційний  спостерігач,  то  те,  що  дозволяється  офіційному   спостерігачу,  тим  більше  дозволено  члену  ДВК.  Хто  правий у цій  ситуації?  Свою  відповідь  обґрунтуйте.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 8.

    Визначте  у  кожній  із  нижченаведених  ситуацій  підставу  для  неприйняття  ЄСПЛ  скарги  до  розгляду.

    Ситуація 1. Громадська  організація «Український  вибір»  зібрала  3,5  млн.  підписів  на  підтримку  Всеукраїнського  референдуму  щодо  вступу  України  в  НАТО.  Однак  Президент  України  відмовився  видати  Указ  про  проголошення  референдуму  за  народною  ініціативою. Бездіяльність  глави  держави  була  оскаржена  у   всіх  судових  інстанціях,  однак  безрезультатно.  Після  цього  громадська  організація  звернулася  з  відповідною  скаргою  до  ЄСПЛ.  Скарга  до  розгляду  прийнята  не  була.

    Ситуація 2. Громадянин  України  Харченко  уклав  із  фондом  «Відродження  Харківщини»  договір,  за  яким  виконав  на  замовлення  фонду  робіт  на  суму  100  тисяч  гривень.   Належної  оплати  не  отримав.  Пройшов як  позивач  усі  судові  інстанції,  всі  суди  програв.  Звернувся  із  відповідною  скаргою  до  ЄСПЛ.  Скарга  до  розгляду  прийнята  не  була.

   Ситуація 3. Національний  суд  однієї  з  Європейських  держав виніс  остаточне  рішення  по  справі  Кононенка  20  січня  2016  року. Кононенка  та  його  адвоката  було  ознайомлено  з  цим  рішенням   29  січня  того  ж  року.  Скарга  до  ЄСПЛ  була  подана  5  серпня  2016  року.  Скарга  до  розгляду  прийнята  не  була.

   Ситуація 4. Громадянин  Савченко  зазнав  жорстоких  тортур  під  час  перебування  у  відділку  поліції.  Звертався  до  суду  першої  та  апеляційної  інстанцій.  Домогтися  відшкодування  фізичної,  моральної  та  майнової  шкоди  не  зміг.  Звернувся із  скаргою  до  ЄСПЛ. Скарга  до  розгляду  прийнята  не  була.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Завдання 9.

   Визначте,  які  з  нижчезапропонованих  тверджень  є правильними.  Якщо  твердження  не  є  правильним,  то  поясніть,  у  чому  полягає його  неправильність.

1. Важливою функцією Європейського Суду є забезпечувати неухильне дотримання і виконання норм конвенції її державами-учасницями. Він здійснює це завдання шляхом розгляду і вирішення саме якихось конкретних справ, прийнятих ним до провадження на основі індивідуальних скарг.

2. Процесуальним супротивником адвоката у Європейському суді виступає представник  Міністерства  юстиції  України.

3. Предметом скарги,  яка  подається  до  Суду, можуть бути тільки права і свободи, які гарантуються конвенцією або її протоколами.

4. Заявнику необов'язково бути громадянином держави - члена Ради Європи або взагалі громадянином держави, на яку він подає скаргу.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Завдання 10.

    Визначте,  які  з  нижчезапропонованих  тверджень  є правильними.  Якщо  твердження  не  є  правильним,  то  поясніть, у  чому  полягає його  неправильність.

1. ЄСПЛ  вправі  тлумачити Конвенцію про захист прав людини та основних свобод.

2. Суд   вправі виносити Консультативні висновки про тлумачення Конвенції про захист прав людини та основних   свобод з питань, пов'язаних з розглядом справ. 

3. Парламентська асамблея Ради Європи обирає суддів до Європейського суду строком на дев'ять років.

4. Структурно  ЄСПЛ  складається  із  трьох  рівнів.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 11.

   У  кожній  із  нижчезапропонованих  ситуацій  визначте,  яка  саме  засада  виборчого  процесу  була  порушена.

   Ситуація  1. Територіальна  виборча  комісія  частину  своїх  засідань  проводила  у  закритому  режимі.

   Ситуація  2. Глава  районної  державної  адміністрації  викликав  до  себе  голову  територіальної  виборчої  комісії  і  поставив  перед  ним  вимогу  прозвітувати  про  роботу  комісії  за  останні  десять  днів.

   Ситуація  3. Керівник  одного  з  підприємств  всіляко  сприяв  зустрічі  кандидатів у  депутати від  провладної  партії  із  працівниками  керованого  ним  підприємства  і  не  допускав  до  зустрічі  з  працівниками  підприємства  кандидатів  у  депутати   від  опозиційних  партій.

   Ситуація  4. Одному  з  кандидатів  на  посаду  міського  голови  під  всякими  приводами  відмовляли  у  розміщенні  біг-бордів із  його агітаційними  матеріалами.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 12.

   Визначте  у  кожній  із  нижчезапропонованих  ситуацій  наявність  чи  відсутність  порушень  виборчого  законодавства. При  цьому  групу можна  поділити  на  чотири  групи  і  кожній  групі  доручити  розв’язання  однієї  ситуації.

   Ситуація  1. В кабіну  для  таємного  голосування  спробували  зайти  разом  чоловік  і  дружина. Член  ДВК  повідомив  їх  про  те, що  це  є  порушенням  виборчого   законодавства.  Чоловік  на  це  сказав: «Згідно  норм  Сімейного  кодексу  України  чоловік  і  дружина  усі  питання  життя  сім’ї  вирішують  спільно,  а  кодекс  має  більш  високу  юридичну  силу  ніж  закон».

   Ситуація  2. На  виборчу  дільницю  прийшли  разом  проголосувати  дві  подруги  Аліна  та  Катерина.  На  дільниці  була  велика  черга.  Однак,  Аліна  проголосувала  на  10  хвилин  раніше  за  Катерину  і  весь  час  після  того,  як  вкинула  бюлетені,  очікувала  подругу  в  приміщенні  для  голосування.

   Ситуація  3. Під  час  підрахунку  голосів на  виборчій   дільниці  офіційний  спостерігач  від  місцевої  організації  політичної  партії  стояв  на  відстані  одного  метра  за  спиною  члена  ДВК,  який  вів  підрахунок  бюлетенів,  знімаючи  при  цьому процес  підрахунку  на  відеокамеру.

   Ситуація  4. Громадянин  Курченко  після  отримання  бюлетенів  не  виявив  наміру  піти  в  кабіну  для  їх  заповнення,  а  заповнив  їх  прямо  на  столі, де  відбувалася  їх  видача.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 13.

1. Скласти  по  одній  заяві  до  ЄСПЛ.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Навести  аргументи  «за»  і  «проти»  обов’язковості  судової практики ЄСПЛ  для застосування національними судами.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 14.

   Опрацювавши додаткову  літературу, підготувати  повідомлення  на тему «Найбільш  типові  порушення  на місцевих  виборах  і  моє   власне  бачення  шляхів запобігання  таким  порушення».

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 15.

   Порівняти: загальнодержавні  вибори  та  місцеві;  вибори  депутатів  до  сільських  і  міських  рад.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КЛЮЧОВІ ПОНЯТТЯ І ТЕРМІНИ

До Розділу 1. «Особистість та її ідентичність»

ІДЕНТИЧНІСТЬ - подібність предметів, явищ або понять. Соціальна ідентичність - це усвідомлення особою своєї належності до різних соціальних груп (економічних, національних, професійних, мовних, політичних, релігійних, расових та інших).

ОСОБИСТА ГІДНІСТЬ - це особливе моральне ставлення людини до самої себе.

САМОВИЗНАЧЕННЯ - це процес визначення свого місця в житті,                        у суспільстві, усвідомлення своїх інтересів. Результатом самовизначення       є усвідомлення себе (своїх життєвих планів, цілей, особистісних особливостей, можливостей, здібностей), а також суспільних вимог                та очікувань і їх зіставлення.

САМОРЕАЛІЗАЦІЯ  - це розкриття власних можливостей, це той шлях, який веде людину до успішного й щасливого життя.

СІМ’Я - це соціально санкціонована, відносно стійка група людей, яка об’єднана кровною спорідненістю, шлюбом або усиновленням дітей, члени якої проживають разом і економічно пов’язані між собою.

СОЦІАЛІЗАЦІЯ - це процес засвоєння культури (норм поведінки, цінностей, ідей, правил, стереотипів розуміння) і формування соціальних якостей, завдяки яким людина стає дієздатним учасником соціальних зв’язків, інститутів і спільнот.

СОВІСТЬ - це усвідомлення і почуття моральної відповідальності за свою поведінку, свої вчинки перед самим собою, людьми, суспільством; моральні принципи, погляди, переконання.

СУБКУЛЬТУРА - це частина загальної культури, система цінностей, традицій і звичаїв, притаманних великій соціальній групі.

 

 

До Розділу 2. «Права і свободи людини»

ВЕРХОВЕНСТВО ПРАВА - це підпорядкованість держави та її інститутів праву, що можливо лише за умов, коли в суспільстві втілюються в життя повага до прав і свобод людини, рівноправність та рівність усіх перед законом, верховенство Конституції, розподіл влади, законність, заборона державного свавілля, юридична визначеність, пропорційність між метою

і засобами її досягнення, незалежність суду і суддів тощо.

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ - це свідоме ставлення особи до вимог суспільної необхідності, своїх обов’язків, соціальних завдань, норм і цінностей. Юридична відповідальність - заходи впливу, які держава застосовує до особи за вчинення правопорушення.

ГУМАНІЗМ - один із принципів права в демократичній державі, за яким визнається цінність людини як особистості, її право на вільний розвиток, виявлення своїх здібностей, утвердження пріоритету блага людини               як критерію оцінки суспільних відносин.

ЛЮДСЬКА ГІДНІСТЬ - це сукупність моральних, світоглядних, професійних якостей людини, які дають їй підстави для самоповаги і для усвідомлення своєї суспільної цінності.

МЕХАНІЗМИ ЗАХИСТУ ПРАВ ЛЮДИНИ І ПРАВ ДИТИНИ - це забезпечені державою можливості виконання громадянами певних дій, завдяки яким можна захистити свої права, свободи і законні інтереси.

МІЖНАРОДНІ СТАНДАРТИ ЗАХИСТУ ПРАВ ЛЮДИНИ - це система міжнародних норм, процедур та інституцій, створених для забезпечення поваги до прав людини в усіх країнах світу.

ПОРУШЕННЯ ПРАВ ЛЮДИНИ  - це будь-які неправомірні діяння, які перешкоджають нормальній реалізації визнаних світовим співтовариством можливостей людини, порушують або обмежують її блага чи умови життя.

ПРАВА ДИТИНИ - це сукупність спеціальних благ, умов життя                    і можливостей, необхідних для нормального розвитку, яких дитина (або в її інтересах батьки) може домагатися від держави та суспільства і які складають її правовий статус з урахуванням особливостей розвитку до досягнення повноліття.

ПРАВА І СВОБОДИ ЛЮДИНИ - це визнані світовим співтовариством блага й умови життя, яких може домагатися особа від держави і суспільства, у яких вона живе.

РІВНІСТЬ - це фундаментальна цінність концепції прав людини, яка показує, що люди є рівними і мають однакові права незалежно від біологічних, соціальних чи будь-яких інших характеристик особистості.

СВОБОДА - це можливість приймати рішення і діяти відповідно до своїх бажань, інтересів і цілей, якщо це не заборонено законом і не спричиняє невиправданої шкоди правам і свободі інших людей.

СОЛІДАРНІСТЬ - це єдність і цілеспрямоване об’єднання людей довкола основних, визначених ними ж, цілей і цінностей.

СПРАВЕДЛИВІСТЬ - це уявлення про правильне, що містить в собі вимогу пропорційності і відповідності прав і обов'язків, праці та винагороди, заслуг і їх визнання, злочину та покарання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

До Розділу 3. «Людина в соціокультурному просторі»

ДИСКРИМІНАЦІЯ - це обумовлені упередженнями (негативними стереотипами), несправедливі дії щодо членів певних соціальних груп.

КОМПРОМІС - це згода з кимось у чомусь, що досягається взаємними поступками; поступка заради досягнення мети.

КОНСЕНСУС - це загальна згода у спірних питаннях, до якої приходять учасники переговорів, яка характеризується відсутністю серйозних заперечень щодо суттєвих питань у більшості зацікавлених сторін та досягається в результаті процедури, спрямованої на врахування думки всіх сторін.

КОНФЛІКТИ - це зіткнення протилежних цілей, позицій і поглядів суб’єктів соціальної взаємодії.

МЕДІАЦІЯ - це метод вирішення спорів із залученням посередника.

ПЕРЕГОВОРИ - це спосіб виходу з конфлікту, що полягає у взаємному спілкуванні з метою досягнення сумісного рішення, згоди.

ПОЛІКУЛЬТУРНЕ СУСПІЛЬСТВО - це суспільство, у якому співіснують різноманітні культури глобалізованого світу, а люди різних культур живуть пліч-о-пліч в громаді, рівною мірою взаємодіють, але водночас зберігають свої відмінні особливості.

СУСПІЛЬСТВО - це сукупність усіх видів взаємодії та форм об’єднання людей, у якій знаходить вияв їх взаємозалежність один від одного і які склалися історично.

СОЛІДАРНІСТЬ - це спільність інтересів, одностайність, спільна відповідальність.

СОЦІАЛЬНА СТРАТИФІКАЦІЯ - це сукупність розміщених                   по вертикалі соціальних прошарків.

СОЦІУМ - це суспільство як цілісна соціальна система; людська спільність певного типу (родові і сімейно-споріднені, соціально-класові, національно-етнічні, територіально-поселенські спільності); соціальне оточення людини, сукупність форм діяльності людей, що історично склалися.

СТЕРЕОТИПИ - це спрощені, схематизовані, часто спотворені або навіть помилкові уявлення про якісь соціальні об’єкти (людину чи групи людей).

СУСПІЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ - це почуття обов’язку, який може бути ситуативним («Я пообіцяв - виконаю») або таким, що властивий соціальний ролі, статусу (обов’язок матері, сина, учня, військового, громадянина тощо).

ТОЛЕРАНТНІСТЬ - це здатність взаємодіяти з людьми іншої культури, іншого способу життя; без агресії сприймати думки, які відрізняються від власних, а також поважати особливості поведінки та способу життя інших.

УПЕРЕДЖЕННЯ - це негативний стереотип, що є негативною установкою щодо певної соціальної групи, упередження містить у собі негативні емоції, які породжують нетерпимість, несправедливість, грубість, аморальність        та інші форми ворожої поведінки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

До Розділу 4. «Демократичне суспільство та його цінності»

АДВОКАЦІЯ - це суспільна кампанія; активна підтримка чи генерація ідеї; процес соціальних змін, що впливають на погляди, відносини в суспільстві та співвідношення сил, зміцнюють громадянське суспільство і сприяють відкриттю демократичних просторів.

ВИБОРИ - це форма народного волевиявлення; інститут безпосередньої (прямої) демократії, що забезпечує формування народом представницьких органів влади.

ВОЛОНТЕРСТВО - це добровільна неприбуткова суспільно корисна діяльність, що здійснюється волонтерами через надання допомоги тим, хто      її потребує.

ВЛАДА - це цілеспрямований вплив одного суб’єкта на інший або їх сукупність за допомогою будь-яких засобів (включаючи силу), щоб підвладний суб’єкт чинив так, як того вимагає носій влади.

ВРЯДУВАННЯ - це прозорий процес ухвалення рішень за умов залучення всіх членів громади (віче, сходини села тощо).

ГРОМАДА - це соціальна спільнота, члени якої мають спільні географічні та соціокультурні ознаки (місце проживання, інтереси, віросповідання, цінності, національність тощо) та взаємодіють між собою з метою задоволення певних потреб чи розв’язання проблем.

ГРОМАДЯНСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО - це такий соціальний простір,             де люди взаємопов’язані і взаємодіють між собою як незалежні один від одного та від держави індивіди (які можуть об’єднуватися, оскільки окремому індивіду важко самостійно відстоювати свої права і законні інтереси) і який має забезпечити в різних суспільних сферах умови для самореалізації окремих людей та колективів.

ДЕМОКРАТИЧНІ ПРОЦЕДУРИ - це механізм забезпечення втілення та реалізації демократичних принципів і цінностей, й зокрема: вибори, голосування, референдуми, опонування та змагальність, делегування повноважень, вивчення громадської думки, плюралізм (багатоманітність).

ДЕМОКРАТІЯ - це модель державно-політичного режиму, за якого єдиним джерелом влади в державі є народ, який здійснює її як безпосередньо, так і через обраних представників, і за якого існують рівні можливості здійснення прав і свобод кожного члена суспільства.

ДЕРЖАВНА ВЛАДА - це така політична влада, що діє від імені всього суспільства і здатна за допомогою правових і організаційних засобів реалізувати волю держави в межах конституції та законів (у сучасних демократичних державах).

ДИТЯЧА ОРГАНІЗАЦІЯ - об’єднання громадян віком від 6-ти до 18-ти років, метою яких є здійснення діяльності, спрямованої на реалізацію           та захист своїх прав і свобод, творчих здібностей, задоволення власних інтересів, які не суперечать законодавству, та соціальне становлення як повноправних членів суспільства.

ЗМІШАНА ВИБОРЧА СИСТЕМА - це система виборів, яка поєднує        в собі елементи мажоритарної і пропорційної системи (одна половина депутатів обирається за мажоритарною системою, а друга - за пропорційною).

ІНІЦІАТИВНІСТЬ - це здатність висувати нові ідеї, пропозиції; уміння самостійно розпочинати яку-небудь справу, прийняття самостійного рішення.

ЛІДЕРСТВО - це здатність особи скеровувати й організовувати колективну поведінку деяких або всіх його членів, мати вплив на інших людей.

МАЖОРИТАРНА ВИБОРЧА СИСТЕМА - це система виборів, за якої обраним у виборчому окрузі вважається кандидат, який отримав більшість голосів виборців.

ПЛЮРАЛІЗМ - принцип, який передбачає існування різних позицій, поглядів, що відображають розмаїтість інтересів у суспільстві, а також можливість їх висловлювати.

ПРАВА І ОБОВ’ЯЗКИ УЧНІВ - це передбачена законодавством                    і установчими документами закладу освіти дозволена, припустима та необхідна поведінка учнів як здобувачів освіти та учасників навчально-виховного процесу, що в сукупності становить правовий статус учнів.

ПРЕДСТАВНИЦЬКА ДЕМОКРАТІЯ - це здійснення народом свого волевиявлення через обраних ним представників - депутатів чи інших виборних осіб.

ПРИНЦИПИ ВИБОРЧОГО ПРАВА - це засади, за якими здійснюються вибори і відповідно до змісту яких вибори можна вважати справжнім волевиявленням народу.

ПРОПОРЦІЙНА ВИБОРЧА СИСТЕМА - система виборів, за якою розподіл місць у парламенті між партіями відбувається пропорційно тій кількості голосів, яку вони отримали під час голосування.

ПРЯМА ДЕМОКРАТІЯ - це особиста участь або участь у складі об’єднання громадян в управлінні справами суспільства і держави.

РЕФЕРЕНДУМ - це спосіб ухвалення громадянами через безпосереднє голосування законів або інших рішень із важливих питань загальнодержавного значення.

СОЦІАЛЬНА АКТИВНІСТЬ - первинна соціальна якість, що відображає цілісне, стале активне ставлення до суспільства, громади, проблем їх розвитку та визначає якісні особливості свідомості, діяльності і становища особистості.

СОЦІАЛЬНА ЗГУРТОВАНІСТЬ - це активна участь населення                    в розв’язанні актуальних проблем його життєдіяльності, у подоланні соціальної ізоляції та соціальної дезінтеграції (бідності, бездомності, сирітства тощо).

До Розділу 5. «Світ інформації та мас-медіа»

ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІЇ - документи та інші матеріальні носії інформації, що її зберігають, а також повідомлення засобів масової інформації, публічні виступи.

ІНФОРМАЦІЯ - це певні відомості незалежно від форми їх подання; знання про факти, події, речі, ідеї та поняття, які в певному контексті мають конкретний сенс.

МАНІПУЛЯЦІЯ - це цілеспрямована дія на масову аудиторію, щоб скерувати її в потрібне маніпуляторові русло, викликати в неї бажані настрої і поведінку.

МАС-МЕДІА (МЕДІА) - це те, що доносить до нас (у просторі й часі) певні повідомлення (меседжі) за допомогою візуальних (зорових), аудіальних (слухових) і візуально-аудіальних (зорових-слухових) засобів, зокрема інформаційно-комунікативних і комунікаційних технологій.

МЕДІАТЕКСТ - текст, призначений для масової аудиторії (великої більш-менш однорідної кількості реципієнтів): газетний текст, новинний текст, публіцистичний текст, радіотекст, телетекст, PR-текст, інтернет-текст та ін.

«МОВА ВОРОЖНЕЧІ» - систематичне вживання висловів, які є виявом агресії, спрямованої на людину або групу осіб за ознакою раси, релігії, статі або сексуальної орієнтації, наприклад поширення, підбурення, сприяння або виправдання расової ненависті, ксенофобії, антисемітизму чи інших видів ненависті на ґрунті нетерпимості: висловів у формі радикального націоналізму, дискримінації та ворожості щодо меншин, мігрантів.

ПРОПАГАНДА - цілеспрямований вплив на аудиторію через поширення різними комунікативними каналами недостовірної (неповної, неточної, спотвореної) інформації, спрощених (однобічних) суджень, спеціально створених міфів, стереотипів, оцінок, а також прихованого чи відкритого нав’язування якоїсь однієї позиції, ідеї для спонукання й змушування людей робити те, на що вони не наважилися б, маючи достовірну (повну, різнобічну) інформацію.

РЕКЛАМА - це поширення інформації про когось чи щось у будь-якій формі та в будь-який спосіб з метою популяризації, привернення уваги покупців, споживачів, глядачів, замовників.

СВОБОДА СЛОВА - базова цінність демократичного суспільства, потрібна умова громадянської самореалізації кожної людини, що передбачає право людини виражати свої погляди в усній і письмовій формах, зокрема через засоби масової інформації.

СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ - вид нових медіа, масової комунікації в інтернет-середовищі, призначений для соціальної взаємодії користувачів між собою через створення і/або розміщення різної інформації в будь-якому форматі (вербальний текст, відео, звук, фото).

СУДЖЕННЯ - це думка про що-небудь, погляд на щось, а також виклад своїх думок, поглядів, оцінок й, зокрема, критики.

СУСПІЛЬНЕ МОВЛЕННЯ - це діяльність суспільних медіа, незалежних від влади, бізнесу, політичних партій, що створюються з метою задоволення інформаційних потреб суспільства, залучення громадян до обговорення та вирішення найважливіших соціально-політичних питань, сприяння формуванню громадянського суспільства.

ФАКТ - це дійсна, невигадана подія, дійсне явище - те, що сталося, відбулося насправді.

ФЕЙК - це спеціально поширювана в мас-медіа й соціальних мережах відверто брехлива інформація, фальсифікація, підробка.

 

 

 

 

До Розділу 6. «Взаємодія громадян і держави в досягненні суспільного добробуту»

БЮДЖЕТ - план формування та використання фінансових ресурсів, двостороння таблиця, у якій з одного боку показано доходи, а з іншого — витрати.

ДОМОГОСПОДАРСТВО - це самостійний суб’єкт ринкових відносин, група фізичних осіб, об’єднаних місцем проживання і спільним бюджетом, яка є власником і постачальником ресурсів в економіку та одержує кошти для придбання необхідних благ з метою забезпечення своєї життєдіяльності.

ЕКОНОМІКА - це процес використання різноманітних ресурсів у виробництві, розподілі та споживанні, спрямований на забезпечення матеріальних умов життя людини.

ЗАРПЛАТА - це грошова сума (винагорода), яку одержує власник робочої сили за свою працю, або ціна, яку платить роботодавець працівникові за використання його праці.

КОНКУРЕНЦІЯ - це економічне суперництво, змагання між суб'єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єктами господарювання.

КОРУПЦІЯ - використання особою наданих їй службових (владних) повноважень чи пов’язаних із ними можливостей з метою одержання неправомірної вигоди або задоволення інших приватних інтересів.

ЛОБІЗМ - політичний тиск у формі від переконання до підкупу на представників законодавчої або виконавчої влади на різних рівнях державного управління з метою ухвалення рішення (розгляду певних законів, отримання урядових замовлень, субсидій тощо) в інтересах організацій, які вони представляють.

ПІДПРИЄМНИЦЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ - незалежна систематична господарська діяльність, спрямована на отримання прибутку.

ПОДАТКИ - це обов'язкові, безумовні платежі до відповідного бюджету, що справляються з платників податку відповідно до законодавства.

ПРИБУТОК - це винагорода, плата; у підприємництві прибуток обчислюється як різниця між виручкою (доходом) від реалізації товарів або послуг і витратами на його виробництво.

ПРОФЕСІЯ - це певний вид діяльності, ремесло, комплекс функцій, рід робіт, який вимагає певної підготовки та приносить його власникові доходи.

РИНКОВА ЕКОНОМІКА - це економічні відносини між економічними суб’єктами, побудовані на приватній власності, прагненнях отримати найбільшу вигоду в досягненні власних економічних інтересів та задоволенні потреб ринку.

СОЦІАЛЬНА ДЕРЖАВА - це соціально орієнтована держава, що визнає людину найвищою соціальною цінністю, яка прагне створити кожному громадянинові максимально сприятливі умови існування, реалізації своїх індивідуальних талантів і здібностей, забезпечити високий рівень соціальної захищеності.

СТАЛИЙ РОЗВИТОК - це розвиток, який задовольняє потреби нинішнього покоління без шкоди для можливостей майбутніх поколінь задовольняти власні потреби.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

До Розділу 7. «Україна, Європа, світ»

ГЛОБАЛІЗАЦІЯ - це процес поетапного перетворення світу в єдиний простір, у якому вільно переміщуються і поширюються капітали, товари, послуги, ідеї, стимулюючи розвиток наддержавних інститутів та створення міжнародного інституційного, правового й культурного інформаційного поля.

ЄВРОПЕЙСЬКА ПОЛІТИКА СУСІДСТВА - зона стабільності і миру на південь і схід від кордонів ЄС, що впроваджується з 2003 року з метою не допустити виникнення нової лінії розколу в Європі та надати сусідам ЄС змогу налагодити тіснішу політичну, економічну, культурну співпрацю          і взаємодію в галузі безпеки.

ЄВРОПЕЙСЬКЕ СПІВТОВАРИСТВО - інтеграційні об’єднання європейських держав, наддержавні структури, що наділені повноваженнями, які підняли європейські держави на новий рівень співпраці: від координації дій до загальної єдиної політики.

ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СОЮЗ - економічний та політичний союз незалежних держав-членів, що розташовані здебільшого в Європі.

ІНТЕГРАЦІЯ - це добровільне та взаємовигідне об'єднання окремих частин у певну самостійну цілісність.

МІГРАЦІЯ - це процес зміни постійного місця проживання індивідів чи соціальних груп: переміщення в інший регіон країни або в іншу країну. Міграцією є також переїзд на проживання із села в місто і назад.

МІЖНАРОДНЕ ПРАВО - це система юридичних норм і принципів, які регулюють взаємини між державами та інші міжнародні відносини.

СВІТОВЕ СПІВТОВАРИСТВО - поняття, що відображає спільність громадян усіх країн світу, спільність цілей і діяльності держав, які співіснують у світі в період глобальних проблем цивілізації. Прикладом світового співтовариства є ООН.

СИСТЕМА БЕЗПЕКИ І СПІВРОБІТНИЦТВА В ЄВРОПІ - це сукупність суверенних держав, які забезпечують міжнародну і національну безпеку та підтримують стабільний мир у регіоні своєї відповідальності, мають упорядковані структуровані зв’язки, зумовлені міжнародними договорами, та діють на основі норм міжнародного права.

СХІДНЕ ПАРТНЕРСТВО - ініціатива Євросоюзу щодо шести східноєвропейських держав-сусідів ЄС - Азербайджану, Білорусі, Вірменії, Грузії, Молдови та України, яка від 2009 року покликана оновити стосунки між державами-членами ЄС і їх східними сусідами шляхом заміни угод про партнерство та співробітництво на угоди про асоціацію, створення поглиблених і всеохопних зон вільної торгівлі, лібералізацію візового режиму між ЄС та країнами-партнерами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПІДСУМКОВА ТЕКА

Питання для модульного контролю з навчальної дисципліни Громадянська освіта

1. Ідентичність. Сутність, основні характеристики, види.
2. Ціннісні орієнтири – основа життєвого вибору та успішної самореалізації
особистості.
3. Права людини.

4.  Класифікація права людини.
5. Зв’язок між людською гідністю та правами людини.
6. Соціалізація особистості.

7. Форми та типи соціалізації.
8. Людська гідність

9. Права людини.
10. Еволюція прав людини.
11. Людина і держава.
12. П
оняття прав дитини.
1
3. Механізми захисту прав людини і прав дитини.
1
4. Поняття гендерної рівності.

15. Поняття дискримінації.

16.  Основні її форми та прояви в сучасному політико-правовому просторі
1
7. Роль політичних партій та громадських організацій у розвитку демократії.
1
8. Умови та форми активної громадської участі у житті суспільства.
1
9. Роль громади в житті людини, суспільства, й держави.
20. Громадянське суспільство та його роль у правовій державі.
21. Лобізм.

22. Захист власних інтересів.
23. Шкільна громада та її значення
24. Принципи та цінності студентського самоврядування.

25.Моделі студентського самоврядування.
2
6. Дитячі й молодіжні громадську об’єднання.
2
7. Домашнє господарство: власник і споживач.
2
8. Сутність та види підприємництва.
2
9. Вплив глобалізаційних процесів на економіку, культуру, довкілля, людину.
30. Сучасні міжнародні відносини.
31. Співпраця в Європі та світі.
32. Процес Європейської інтеграції.
33. Європейський вектор розвитку України.
34. Основні форми сучасної демократії.
35. Принципи виборчого права.
3
6. Законодавча влада.

37. Виконавча влада.

38. Судова влада в демократичних країнах.
3
9. Поняття громадянського суспільства.

40. Функції громадянського суспільства.
41. Структура конституційного законодавства.
42. Функції конституційного права.

43. Принципи конституційного права.
44. Права і свободи людини та відповідальність держави за їх дотримання,
гарантування та захист.
45. Громадянська участь у житті суспільства.
46. Комунікація.

47. Інформація.

48. Мас-медіа.
49. Медіа і демократія.

50. Свобода, етика і відповідальність.

51. Протидія маніпуляціям мас-медіа як прояв активності громадянського
суспільства.
52. Міжнародні відносини.

53. Міжнародне право в сучасному вимірі.
54. Основні компетентності: знання та їх критичне розуміння, уміння і
навички, цінності і ставлення.
55. Формування громадянської компетентності.
56. Конституційні правовівідносини.
57. Соціокультурна багатоманітність.
58. Значення комунікації в житті людини й суспільства.
59. Вербальна й невербальна комунікація.

60. Загальні та особливі риси та значення в сучасному суспільстві.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПІСЛЯМОВА

   Підібраний автором текстовий матеріал підпорядковано основній меті – узагальнити знання здобувачів з громадянської освіти, забезпечити практичне оволодіння громадянськими термінами і нормами культури під час їх самостійної роботи.

Тексти, які вміщено до кожної з тем цього розділу, дадуть можливість викладачеві організувати як спільну, так і індивідуальну роботу                       із здобувачами освіти. До кожної теми розділу подано систему завдань, що дасть можливість викладачеві перевірити знання здобувачів освіти                  з основних розділів громадянської освіти.

Різноманітність текстового матеріалу, що міститься у робочому зошиті, допоможе здобувачам освіти у розвитку громадянської  свідомості, підвищенню суспільної культури, націлить на необхідність поміркованого ставлення до своїх дій у соціальному просторі, сприятиме зацікавленості здобувачів освіти у визначенні своєї громадянської та особистісної позиції під час реалізації своїх національних інтересів у подальшому житті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.     Андрух, І. А. Громадянська освіта : з досвіду роботи / І. А. Андрух //
Директор школи. – 2002. – No 7. – С. 7-8.

2.     Бех І. Д. // Педагогіка толерантності. – 2001. – No 1. – С. 16-19.
Педагогіка толерантності. – 2001. – No 2. – С. 16-23.
Уроки громадянського виховання /
І. Д. Бібік // Початкова школа.– 2002. – No 12. – С. 31-32 ; 2003. – No 2. – С. 5-6.

3.     Васильківська, Н.В., Громадянське виховання особистості молодшого
школяра засобами матеріалів Букваря / Н
. В. Васильківська // Початкова школа. – 2009. – No 1. – С. 13-15.

4.      Волошин, П. М. Виховання громадянськості молодших
школярів у процесі вивчення предметів гуманітарного циклу [Текст] :
автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата
педагогічних наук : 13.00.07 - теорія і методика виховання / П
.
М
. Волошин ; Інститут проблем виховання АПН України. – К., 2010.  20 с.

Рекомендовані ресурси офіційні документи:

-         Хартія Ради Європи з освіти для демократичного громадянства й освіти з прав людини. укр /англ / http: // ukr.theewc.org /Content / What-we-do / Demokratichna-shkola / Navchal-ni-materiali

-         Хартія Ради Європи з освіти для демократичного громадянства і прав людини (скорочене видання) укр /рос / англ / http: // ukr.theewc.org / Content / What-we-do / Demokratichna-shkola / Navchal-ni-materiali

-         "Хартія для всіх" (дитяче видання "Хартії") укр / рос / англ / http: // ukr.theewc.org / Content / What-we-do / Demokratichna-shkola / Navchal-ni-materiali

-         Декларація ООН з освіти та виховання в області прав людини / http: // daccessods.un.org / access.nsf / Get ? OpenAgent&DS=A / RES / 66 / 137&Lang=E

-         Глобальні цілі ООН. UN General Assembly, Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development, 21 October 2015, A / RES / 70/1 / http: // www.un.org / sustainabledevelopment / sustainable-development-goals

Веб-сторінки міжнародних організацій, що займаються громадянською освітою та освітою у сфері прав людини:

-         Рада Європи - http: // www.coe.int /en /

-         Офіс Ради Європи в Україні - https: // www.coe.int /uk / web / kyiv

-         ООН -  http: // www.un.org / en / index.html

-         Офіс ООН в Україні - http: // www.un.org.ua / en/

-         ЮНЕСКО - http: // en.unesco. org /

-         ЮНІСЕФ - https: // www.unicef.org /

-         Представництво ЮНІСЕФ в Україні - https: // www.unicef.org / ukraine / ukr /

-         Організація з безпеки та співробітництва у Європі (ОБСЄ) – http: // www.osce.org /

-         Бюро демократичних інститутів та прав людини (БДІПЛ ОБСЄ) – http: // www.osce.org / odihr

-         Координатор проектів ОБСЄ в Україні - http: // www.osce.org / uk / project-coordinator-in-ukraine

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Навчальне видання

 

 

 

 

ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА :

РОБОЧИЙ ЗОШИТ

ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

 

Укладачка:

Воскобійник Тетяна Олександрівна

 

 

 

 

 

 

 

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий