РОБОЧИЙ ЗОШИТ З ПРАВОЗНАВСТВА


 Міністерство освіти і науки України
Красноградський коледж
Комунального закладу
«Харківська гуманітарно-педагогічна академія»
Харківської обласної ради













РОБОЧИЙ ЗОШИТ
З ПРАВОЗНАВСТВА







Красноград – 2019
УДК 37.016:340(078)
В 76

Укладач:
Т.О. Воскобійник, викладач історії та правознавства, спеціаліст другої категорії Красноградського коледжу Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради.
Рецензенти:
С.В. Шабі, викладач сучасної української мови, спеціаліст вищої категорії, старший викладач, голова циклової комісії викладачів філологічних та соціально-економічних дисциплін Красноградського коледжу Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради
Ю.В. Дем’яник, викладач філологічних та соціально-економічних дисциплін, спеціаліст вищої категорії, Красноградського коледжу Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради

                 Воскобійник Т.О.
В 76         Робочий зошит з правознавства / Т.О.Воскобійник ­– Красноград: ФОП Сирота Т.В.,
                 2019. – 52 с.


            Робочий зошит з правознавства містить завдання, необхідні для закріплення і розвитку знань, умінь і навиків. Основною метою пропонованого робочого зошита є формування системи базових знань студентів як основи для підвищення рівня їхньої загальноосвітньої та фахової підготовки, успішного подальшого засвоєння ними інших галузевих і міжгалузевих правових дисциплін.

УДК 37.016:340(078)



Затверджено на засіданні Навчально-методичної ради
                                                                    Красноградського коледжу Комунального закладу
                                                         «Харківська гуманітарно-педагогічна академія»
                      Харківської обласної ради
                                                          (протокол №      від «   »___________  2019  року
                                     Голова Навчально-методичної ради
______________ Л.Д. Котелевська
                                                          
© Т.О. Воскобійник, 2019








ЗМІСТ


ПЕРЕДМОВА ………………………………………………………………..

4
Правила і закони в житті суспільства…………………………………………..

5
Держава і право………………………………………………………………….

10
Права людини…………………………………………….………………………

15
Цивільно-правові відносини…………………………….…………………….

19
Сімейно-правові відносини………………….………………………………….

24
Трудові відносини……………………………………………………………….

29
Адміністративно-кримінальні правовідносини………………………………

34
Галузеві особливості права…….………………………………………………

39
Узагальнення……………………………………………………………………
44

ПІСЛЯМОВА……………………………………………………………………

50
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ……………………………………

51









ПЕРЕДМОВА

          Важливість опанування такого предмета, як правознавство, важко переоцінити. Це пов’язано з тим, що право виступає основним регулятором суспільних відносин. Кожного дня людина бере участь у правовідносинах. Наприклад, якщо ви скористалися громадським транспортом, щоб приїхати до коледжу, то уклали договір перевезення. Коли ви купуєте що-небудь у магазині, то цим укладаєте договір купівлі-продажу. Щоб переглянути фільм у кінотеатрі, вам потрібно укласти договір про надання послуг. Навіть коли ви переходите через дорогу, то це теж урегульовано нормою права (законодавством визначено місця, де можна переходити дорогу, колір світлофора, на який можна переходити дорогу, та відповідальність за порушення правил перетинання дороги). Як бачимо, робочий зошит, який ви тримаєте в руках, потрібен не тільки для вивчення курсу правознавства, адже правові знання необхідні кожному з нас і в повсякденному житті.
          До того ж процес розбудови правової держави, заснованої на верховенстві права та пріоритеті прав і свобод людини, формування громадянського суспільства в Україні потребують компетентних, відповідальних, свідомих громадян-патріотів своєї країни, які не лише мають правові знання, але й здатні застосовувати їх у практичній діяльності.
          Цей робочий зошит сприятиме формуванню вашої правосвідомості, підвищенню правової культури, отриманню правових знань та здобуттю практичних навичок розв’язання правових ситуацій.




ПРАВИЛА І ЗАКОНИ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА

Завдання 1-4 передбачає вибір однієї правильної відповіді
1. Норми моралі — це:
А) урегульовані правовими нормами правила поведінки;
Б) правила, що закріплюються у свідомості людей як найбільш корисні чи розумні за певних умов моделі поведінки й передаються від покоління до покоління;
В) положення, вироблене суспільством чи групою людей у процесі спільного життя й діяльності;
Г) правила, у яких відображаються уявлення людей про добро і зло.
2. Назвіть вид соціальних норм, що встановлюються і охороняються державою для регулювання відносин у суспільстві.
А) право;
Б) мораль;
В) релігійні норми;
Г) звичаї.
3. Визначте зайве в переліку ознак правопорушення:
А) протиправність;
Б) недобросовісність;
В) вина;
Г) суспільна шкода.
4. Укажіть дію, яка регулюється нормами права:
А) не повернути книгу в бібліотеку;
Б) не виконати прохання батьків;
В) не дотримуватись посту;
Г) сказати вчителю неправду.
5. Завдання передбачає вибір кількох правильних відповідей (варіант відповіді за сполученням цифр)
Оберіть варіант, який містить перелік злочинів:
1)   спізнення на роботу;
2)   крадіжка;
3)   нанесення образи;
4)   нанесення тілесних ушкоджень середньої тяжкості;
5)   замах на вбивство;
6)   угон автомобіля.
А) 1,2,5,6;
Б) 1,3,4,6;
В) 2,4,5,6;
Г) 1,2,4,5.
6. Завдання передбачає встановлення відповідності.
Установіть відповідність між галузями права та прикладами правових дій, які вони урегульовують
1. Позбавлення батьківських прав;
2. Виконання зобов’язання;
3. Шахрайство;
4. Паління в громадських місцях
А) Цивільне право;
Б) Фінансове право;
В) Сімейне право;
Г) Адміністративне право;
Д) Кримінальне право
7. Завдання передбачає запис визначення та відповідного прикладу до нього.
Правовідносини – це…
Приклад:____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Завдання передбачає запис трьох відмінностей між поняттями.
Упишіть у таблицю 5 відмінностей між поняттями
Дії
Події










9. У завданні потрібно проаналізувати документ (статтю нормативно – правового акту за запитаннями).
Проаналізуйте ст.61 Конституції України.
Ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення. Юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.
Яка галузь права регулює відносини, про які йдеться у статті 61 Конституції України та які права та обов’язки вона закріплює?
Перерахуй підстави набуття громадянства України.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10. У завданні потрібно розв’язати правову ситуацію (за запитаннями)
16- річний Сергій, ідучи зі школи, побачив, що якийсь чоловік вириває сумку у літньої жінки. Сергій кинувся на допомогу, схопив нападника за руку і при цьому зламав йому руку.
А) Чи має місце правопорушення? Яке саме?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Б) Які його ознаки?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
В) Чи настане відповідальність? Яка саме?
________________________________________________________________________________________________________________________________________








ДЕРЖАВА І ПРАВО
Завдання 1-4 передбачає вибір однієї правильної відповіді
1. Правило – це:
А) неписаний закон, обов’язковий для виконання;
Б) норма поведінки, певне положення, у якому відображено взірець діяльності або поведінки людини;
В) положення, вироблене суспільством чи групою людей у процесі спільного життя й діяльності;
Г) звичний порядок дій.
2. Назвіть вид соціальних норм, що закріплюються у свідомості людей як найбільш корисні чи розумні за певних умов моделі поведінки й передаються від покоління до покоління
А) право;
Б) мораль;
В) релігійні норми;
Г) звичаї.
3. Визначте зайве в переліку ознак права:
А) система норм;
Б) закріплене у свідомості;
В) встановлено державою;
Г) має загальнообов’язкову силу.
4. Укажіть дію, яка регулюється нормами моралі
А) не повернути книгу в бібліотеку;
Б) розбити магазинну вітрину м’ячем;
В) курити на шкільному подвір’ї;
Г) сказати батькам неправду.
5. Завдання передбачає вибір кількох правильних відповідей (варіант відповіді за сполученням цифр.
Оберіть варіант, який пояснює, чим правовідносини відрізняються від інших суспільних відносин
1) виникають у зв’язку з приписами норм права;
2) передбачають наявність прав і обов’язків їхніх учасників;
3) підтримуються громадською думкою;
4) караються громадським осудом;
5) охороняються державою;
6) породжуються конкретними життєвими обставинами.
А) 1,2,5,6;
Б) 1,3,4,6;
В) 2,3,5,6;
Г) 1,2,4,5.
6.Завдання передбачає встановлення відповідності
Установіть відповідність між галузями права та сферами суспільних відносин, які вони урегульовують
1. Усиновлення дитини;
2. Отримання спадщини;
3. Крадіжка;
4.Порушення правил дорожнього руху
А) Кримінальне право;
Б) Фінансове право;
В) Сімейне право;
Г) Адміністративне право;
Д) Цивільне право.
7.Завдання передбачає запис визначення та відповідного прикладу до нього.
Юридичний факт – це
Приклад:____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8.Завдання передбачає запис трьох відмінностей між поняттями.
Упишіть у таблицю 5 відмінностей між поняттями
Закон
Підзаконний акт











9. У завданні потрібно проаналізувати документ (статтю нормативно – правового акту за запитаннями).
Проаналізуйте ст. 66 Конституції України.
Кожен зобов’язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
 • Які галузі права регулюють відносини, про які йдеться у статті 66 Конституції України?
• Які ще конституційні обов’язки ти знаєш? Перерахуй їх.
 ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10. У завданні потрібно розв’язати правову ситуацію (за запитаннями)
Після уроків Микола (13 років) і його товариш Ігор (14 років) побили свого однокласника Сергія і відібрали у нього новий телефон.
А) Чи має місце правопорушення? Яке саме?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Б) Які ознаки правопорушення?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
В) Чи настане відповідальність? Яка саме?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________














ПРАВА ЛЮДИНИ
Завдання 1-4 передбачає вибір однієї правильної відповіді
1. Загальну декларацію прав людину було прийнято:
А) 2.09.1945;
Б) 10.12.1948;
В) 20.11.1959;
Г) 20.11.1989
2. Згідно Конвенції прав дитини дитиною вважається особа віком:
А) до 7 років;
Б) до 14 років;
В) до 16 років;
Г) до 18 років.
3. Визначте зайве в переліку типів навчальних закладів загальної середньої освіти:
А) гімназія;
Б) ліцей;
В) інститут;
Г) колегіум.
4. Укажіть правильне визначення поняття: «свободи людини»:
А) визначаються державою;
Б) це простір, у який держава не може втручатись;
В) найбільш повний перелік прав людини;
Г) можливість людини діяти за власним розсудом.
5. Завдання передбачає вибір кількох правильних відповідей (варіант відповіді за сполученням цифр)
Укажіть підстави втрати громадянства України, визначені законом:
1.      Набуття громадянства на підставі фальшивих документів;
2.      Вчинення тяжкого злочину;
3.      Невихід з попереднього громадянства;
4.      Вихід за власною волею повнолітньої особи;
5.      Державна чи військова служба в іноземній державі;
6.      Користування правами чи виконання обов’язків іншої держави.
А) 1,2,5,6;
Б) 1,3,4,6;
В) 2,4,5,6;
Г) 1,3,5,6.
6.Завдання передбачає встановлення відповідності
Установіть відповідність між видами прав людини та правами:
1.Право на свободу думки, совісті і релігії;
2.Право брати участь в управлінні своєю країною;
3.Кожна людина має право на працю;
4.Кожна людина має право на освіту.
А) політичні права;
Б) економічні права;
В) культурні права;
Г) особисті права;
Д) соціальні права.
7.Завдання передбачає запис визначення та відповідного прикладу до нього.
Участь в управлінні державою – це…
Приклад : ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Завдання передбачає запис трьох відмінностей між поняттями.
Упишіть у таблицю 5 відмінностей між поняттями
Пряма демократія                      
Представницька демократія











9. У завданні потрібно проаналізувати документ (статтю нормативно – правового акту за запитаннями).
Проаналізуйте ст.36 Конституції України.
Громадяни України мають право на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації.
• Яка галузь права регулює відносини, про які йдеться у статті 36 Конституції України та які права та обов’язки вона закріплює?
• Які ще політичні права ти знаєш? Перерахуй їх.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10. У завданні потрібно розв’язати правову ситуацію (за запитаннями)
Жителі селища «Квіткове» провели акцію протесту проти розміщення на території їх населеного пункту захоронення ядерних відходів.
А) Про реалізацію якого права йде мова у даній ситуації?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Б) Які способи захисту своїх прав мають громадяни?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
В) Які форми народовладдя ви можете назвати?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЦИВІЛЬНО-ПРАВОВІ ВІДНОСИНИ
Завдання 1-4 передбачає вибір однієї правильної відповіді
1. Норми цивільного права регулюють :
А) право на отримання освіти;
Б) політичні права громадян;
В) право власності;
Г) екологічні права громадян.
2. Власникові не належить право :
А) володіння майном;
Б) користування майном;
В) розпорядження майном;
Г) конфіскація майна
3. Визначте, яка особа має неповну цивільну дієздатність:
А) дівчина 13 років;
Б) 17- річний студент коледжу;
В) 19-річний підсобник на будівництві;
Г) учень 2-го класу.
4.  Знайди зайве в переліку видів цивільно-правових договорів:
А) трудовий договір;
Б) договір дарування;
В) договір позички;
Г) договір найму житла.
5. Завдання передбачає вибір кількох правильних відповідей (варіант відповіді за сполученням цифр
Укажіть, які приклади ілюструють користування майном:
1.      Сім’я проживає у орендованій квартирі;
2.      Віктор відремонтував телевізор;
3.       Фірма таксі надала громадянину П. автомобіль для роботи;
4.      На зароблені під час канікул гроші Світлана придбала фен;
5.      Сергій взяв книгу в бібліотеці;
6.      Під час уроків інформатики учні працюють на шкільних комп’ютерах.
А) 1,3,4;6;
Б) 1,3,5,6;
В) 2,4,5,6;
Г) 2,4,5,6.
6. Завдання передбачає встановлення відповідності
Установіть відповідність між чергами спадкування і спадкоємцями, які належать до цієї черги:
1.   Перша черга;
2.   Друга черга;
3.   Третя черга;
4.   Четверта черга;
5.    П’ята черга.
А)  рідні дядько та тітка;
Б)  повно рідні й неповно рідні брати, сестри, дід, баба;
В)  діти, батьки, той із подружжя, який пережив іншого;
Г)  сусіди;
Д) родичі спадкодавця до шостого ступеня споріднення;
Е)  особи, які проживали зі спадкодавцем однією сім’єю не менше як 5 років до часу відкриття спадщини
7. Завдання передбачає запис визначення та відповідного прикладу до нього.
Обов’язкова частка спадщини – це…
Приклад:____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Завдання передбачає запис трьох відмінностей між поняттями.
Упишіть у таблицю 5 відмінностей між поняттями:
Цивільна правоздатність                  
Цивільна дієздатність











9. У завданні потрібно проаналізувати документ (статтю нормативно – правового акту за запитаннями).
Проаналізуйте ст.23 Цивільного кодексу України:
Особа має право на відшкодування моральної шкоди.
• У чому полягає моральна шкода?
• Якими способами вона може бути відшкодована?
• Які способи захисту цивільних прав ти можеш навести?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10. У завданні потрібно розв’язати правову ситуацію (за запитаннями):
14-річний Вадим взяв у свого однокласника Олега новий велосипед покататися, але не впорався з управлінням, упав і пошкодив веломашину.
А) Про яке правопорушення йде мова?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Б) Чи настане відповідальність для Вадима? Яка саме?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
В) Яка відповідальність передбачена Цивільним кодексом для неповнолітніх?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
















СІМЕЙНО-ПРАВОВІ ВІДНОСИНИ
Завдання 1-4 передбачає вибір однієї правильної відповіді
1. Укажіть, що є однією з юридичних підстав укладання шлюбу:
А) взаємна любов;
Б) згода батьків на шлюб ;
В) взаємна згода жінки та чоловіка;
Г) наявність повної середньої освіти.
2. Визначте шлюбний вік в Україні:
А) 17 років-жінки, 18 років – чоловіки;
Б) 18 років і чоловіки і жінки;
В) 17 років і чоловіки і жінки;
Г) 16 років – жінки, 18 років — чоловіки.
3. Шлюб реєструється:
А) безпосередньо після звернення із заявою до державного органу реєстрації актів цивільного стану;
Б) за 2 тижні ;
В) за 3 місяці;
Г) за 1місяць.
4. Визначте зайве в переліку підстав для позбавлення батьківських прав:
А) якщо батьки жорстоко поводяться з дитиною;
Б) якщо батьків визнано недієздатними;
В) якщо батьки стали непрацездатними;
Г) ухилення батьків від виконання батьківських обов’язків.
5. Завдання передбачає вибір кількох правильних відповідей (варіант відповіді за сполученням цифр
Укажіть особисті немайнові права і обов’язки:
1. Управляти майном, належним малолітній дитині, без спеціального на те повноваження;
2 . Обов’язок забрати дитину з пологового будинку;
3.  Право та обов’язок батьків визначити прізвище, ім’я і по батькові дитини;
4.  Право батьків спільно вирішувати питання виховання дітей;
5.  Право визначити місце проживання дітей;
6. Батьки і діти, які спільно проживають, можуть бути самостійними власниками майна.
А) 1,2 ,3;5;
Б) 1,3,4,5;
В) 2,3 ,5,6;
Г) 2,3,4,5.
6.Завдання передбачає встановлення відповідності
Установіть відповідність між юридичними поняттями та їх визначеннями
1. Опіка;
2. Піклування;
3. Усиновлення;
А) юридичний акт, у силу якого вирішується питання встановлення прав між батьками і дітьми;
Б) засіб захисту прав неповнолітніх віком до 14 років, які залишились без батьківського піклування;
В) перебування однієї особи на повному утриманні; іншої або одержання від неї допомоги, яка є основним джерелом існування;
Г) засіб захисту особистих і майнових прав неповнолітніх осіб від 14 до 18 років ;
7.Завдання передбачає запис визначення та відповідного прикладу до нього.
Аліменти – це…
Приклад_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8.Завдання передбачає запис трьох відмінностей між поняттями.
Упишіть у таблицю 5 відмінностей між поняттями:
Шлюб     
  Сім’я










9. У завданні потрібно проаналізувати документ (статтю нормативно – правового акту за запитаннями).
Проаналізуйте ст.202 Сімейного кодексу України:
Повнолітні дочка, син зобов’язані утримувати батьків, які є непрацездатними і потребують матеріальної допомоги…
• Як це положення пов’язано з взаємними правами батьків і дітей?
• Які виключення щодо обов’язків утримування батьків робить закон?
• Яке ваше особисте ставлення до втручання держави у справи сім’ї?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10. У завданні потрібно розв’язати правову ситуацію (за запитаннями):
10-річний Микола проживає з матір’ю. Свого батька хлопчик не знає, той ніколи не спілкується зі своєю дитиною, проте невеликі аліменти надходять регулярно. Останнім часом Микола весь час просить матір познайомити його з батьком.
 А)  Як сімейне законодавство регулює цю ситуацію?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Б) Які права і обов’язки батьків визначені Сімейним кодексом?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
В) Що б ви порадили Миколі?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________















ТРУДОВІ ВІДНОСИНИ
Завдання 1-4 передбачає вибір однієї правильної відповіді
1. Укажіть, на підставі чого виникають трудові відносини:
А) трудового договору;
Б) домовленості про вартість виконаних робіт;
В) взаємної зацікавленості сторін;
Г) матеріальної вигоди.
2. Закінчи висловлювання: «Законодавство про працю регулює…»
А) роботу тільки державних підприємств;
Б) тільки роботу неповнолітніх;
В) тільки приватних підприємців;
Г) трудові відносини працівників усіх підприємств, організацій.
3. Укажіть, який робочий час установлено для неповнолітніх працівників від 16 до 18 років:
А) 12 годин;
Б) 24 години;
В) 36 годин;
Г) 40 годин.
4. Визначте зайве в переліку обов’язкових умов трудового договору:
А) місце роботи;
Б) час початку роботи;
В) випробування;
Г) трудова функція (посада).
5. Завдання передбачає вибір кількох правильних відповідей (варіант відповіді за сполученням цифр
Укажіть підстави розірвання трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу:
1.      За власним бажанням;
2.      Прогул (в тому числі відсутність на роботі більше трьох годин протягом робочого дня) без поважних причин;
3.      Угода сторін;
4.      Поява на роботі у нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп’яніння;
5.      Поновлення на роботі працівника, який раніше виконував цю роботу;
6.      Нез’явлення на роботі протягом більш як чотирьох місяців підряд внаслідок тимчасової непрацездатності.
А) 1,2 ,3;5;
Б) 1,3,4,5;
В) 2,3 ,5,6;
Г)2,4,5,6.
6. Завдання передбачає встановлення відповідності
Установіть відповідність між юридичними поняттями та їх визначеннями
1.      Резюме;
2.      Трудовий договір;
3.      Співбесіда
4.      Заява
А) угода між робітником і роботодавцем;
Б) особисте знайомство роботодавця або його представника з робітником із метою виявити відповідність останнього вакантній посаді ;
В) коротка інформація про знання, досвід роботи, професійні досягнення;
Г) документ на ім’я керівника підприємства;
7. Завдання передбачає запис визначення та відповідного прикладу до нього.
Контракт – це…
Приклади:___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8.Завдання передбачає запис трьох відмінностей між поняттями.
Упишіть у таблицю 5 відмінності між поняттями:
Колективний договір                                      
Трудовий договір










9. У завданні потрібно проаналізувати документ (статтю нормативно – правового акту за запитаннями).
Проаналізуйте ст.119 Кодексу законів про працю України:
Забороняється застосування праці осіб молодших 18 років на важких роботах і на роботах з шкідливими або небезпечними умовами праці, а також на підземних роботах.
• Чим ви поясните такі вимоги закону щодо праці неповнолітніх?
• Які ще пільги передбачає законодавство про працю щодо осіб молодших 18 років?
• Як неповнолітні, які працюють, захищені державою?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10. У завданні потрібно розв’язати правову ситуацію (за запитаннями):
Директор приватного кафе видав наказ про звільнення 15-річної Марини С., яка працювала посудомийкою на вимогу матері дівчини, яка надала довідку від лікаря про погіршення стану здоров’я доньки в результаті постійного контакту з хімічними миючими засобами. Сама Марина не хотіла звільнятись.
А) Чи правомірно вчинили власник кафе, мати Марини?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Б) Як трудове законодавство регулює порядок звільнення неповнолітніх?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
В) Які підстави для звільнення за ініціативою роботодавця передбачає закон?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________














АМІНІСТРАТИВНО-КРИМІНАЛЬНІ ПРАВОВІДНОСИНИ
Завдання 1-4 передбачає вибір однієї правильної відповіді
1. Укажіть, з якого віку можливе притягнення особи до адміністративної відповідальності:
А) з 14 років;
Б) з 15 років;
В) з 16 років;
Г) з 18 років.
2. Що зайве в переліку завдань кримінального покарання:
А) помста;
Б) кара за скоєне;
В) перевиховання злочинця;
Г) попередження нових злочинів.
3. Укажіть, з якого віку настає кримінальна відповідальність за умисне вбивство:
А) з 18 років;
Б) з 15 років;
В) з 16 років;
Г) з 14 років.
4. Визначте зайве в переліку видів адміністративних стягнень:
А) попередження;
Б) штраф;
В) позбавлення волі;
Г) виправні роботи.
5. Завдання передбачає вибір кількох правильних відповідей (варіант відповіді за сполученням цифр
Укажіть, які основні види покарань можуть бути застосовані до неповнолітніх згідно з Кримінальним кодексом:
1.      Обмеження волі;
2.      Штраф;
3.      Довічне позбавлення волі;
4.      Громадські роботи;
5.       Виправні роботи;
6.      Позбавлення волі на певний строк
А) 1,2 ,3;5;
Б) 1,3,4,5;
В) 2,3 ,5,6;
Г) 2,4,5,6.
6. Завдання передбачає встановлення відповідності
Установіть відповідність між учасниками кримінального процесу та їхніми правами:
1.      Потерпілий;
2.      Підозрюваний;
3.      Підсудний
4.      Слідчий
А) право оскаржити вирок;
Б) право давати або відмовитись давати показання;
В) право проводити впізнання особи чи предмету;
Г) право звернутись до суду з позовом, брати участь у судовому розгляді;
Д) право надавати юридичну допомогу;
7.Завдання передбачає запис визначення та відповідного прикладу до нього.
Необхідна оборона – це…
Приклади:___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Завдання передбачає запис трьох відмінностей між поняттями.
Упишіть у таблицю 5 відмінностей між поняттями:
Закінчений злочин
Незакінчений злочин











9. У завданні потрібно проаналізувати документ (статтю нормативно – правового акту за запитаннями).
Проаналізуйте ст.62 Конституції України:
Особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду.
Ніхто не зобов’язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину.
• Що означає поняття «презумпція невинуватості»?
• Як розглядається кримінальна справа?
• Хто є учасниками судового процесу, які їх ролі?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10. У завданні потрібно розв’язати правову ситуацію (за запитаннями):
Остап за порадою тренера, кожного вечора влаштовував вечірню пробіжку. Одного дня, пробігаючи повз парк, він був затриманий працівниками міліції, які звинуватили його в тому, що він не зупинився на їх вимогу і намагався втекти. Остапа було доставлено до відділку поліції.
А) Чи правомірними були дії поліції?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Б) Яких дій повинні дотримуватись правоохоронці при затриманні неповнолітніх?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
В) Які функції поліції?
________________________________________________________________________________________________________________________________________













ГАЛУЗЕВІ ОСОБЛИВОСТІ ПРАВА
Завдання 1-4 передбачає вибір однієї правильної відповіді
1. Укажіть, до кого потрібно звернутися жінці, яка хоче скласти заповіт:
А) до поліції;
Б) до нотаріуса;
В) до прокурора;
Г) до суду.
2. З якого віку дитина може звернутися до суду за захистом своїх прав у суді:
А) з 16 років;
Б) з 15 років;
В) з 14 років;
Г) з 17 років.
3. Укажіть, хто представляє державне обвинувачення у суді:
А) адвокат;
Б) суддя;
В) юристконсульт;
Г) прокурор.
4. Визначте зайве в переліку підстав звернення до нотаріуса:
А) придбання земельної ділянки;
Б) купівля телевізора;
В) дарування автомобіля;
Г) складання заповіту.
5. Завдання передбачає вибір кількох правильних відповідей (варіант відповіді за сполученням цифр).
Укажіть, які ситуації потребують втручання міліції:
1.      Здійснено крадіжку;
2.      Автомобіль проїхав на червоне світло;
3.       Батьки не дозволяють сину відвідувати дискотеки;
4.      Сусіди влаштовують гучні вечірки після 23годин;
5.      Біля багатоповерхового будинку два тижні не вивозять сміття;
6.      Мати примушує свого малолітнього сина жебракувати біля вокзалу.
А) 1,2 ,3;5;
Б) 1,3,4,5;
В) 1,2 ,4,6;
Г) 2,4,5,6.
6. Завдання передбачає встановлення відповідності
Установіть відповідність між правоохоронним органом та його характеристикою:
1.       Поліція;
2.      Прокуратура;
3.      Нотаріат
4.      Адвокатура.
А) добровільне професійне громадське об’єднання, покликане згідно з Конституцією України сприяти захисту прав, свобод та представляти законні інтереси громадян України, іноземних громадян, осіб громадянства, юридичних осіб, подавати їм іншу юридичну допомогу;
Б) державний озброєний орган виконавчої влади, який захищає життя, здоров’я, права і свободи громадян, власність, природне середовище, інтереси суспільства і держави від протиправних посягань ;
В) система органів і посадових осіб, на які покладено обов’язок посвідчувати права, а також факти, що мають юридичне значення;
Г) це державний правоохоронний орган спеціального призначення, який забезпечує державну безпеку України;
Д) самостійний централізований орган, що діє в системі правоохоронних органів держави та забезпечує захист від неправомірних посягань на суспільний та державний лад, права і свободи людини, а також основи демократичного устрою засобами та методами, що передбачені законом;
7. Завдання передбачає запис визначення та відповідного прикладу до нього.
Слідчі – це…
Приклади ситуацій, які описують роботу слідчих і їх роль у досудовому розслідуванні кримінальних справ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Завдання передбачає запис трьох відмінностей між поняттями.
Упишіть у таблицю 5 відмінностей між поняттями:
Адвокат 
Прокурор











9. У завданні потрібно проаналізувати документ (статтю нормативно – правового акту за запитаннями).
  Проаналізуйте ст.3 Закону України «Про нотаріат»:
Нотаріусом може бути громадянин України, який має вищу юридичну освіту і пройшов стажування протягом шести місяців в державній нотаріальній конторі або у нотаріуса, що займається приватною нотаріальною практикою, склав кваліфікаційний іспит та одержав свідоцтво про право на заняття нотаріальною діяльністю.
• Яку роль відіграють нотаріуси у сучасному житті?
• Як можна отримати професію нотаріуса?
• Якими якостями, на вашу думку, повинні володіти люди цієї професії, чому?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10. У завданні потрібно розв’язати правову ситуацію (за запитаннями):
Олега В. було затримано нарядом міліції біля стадіону, де після футбольного матчу фанати розпочали бійку. Коли наступного дня адвокат зустрівся з Олегом, юнак повідомив, що він не брав участі у правопорушенні, і був затриманий помилково. Коли адвокат запитав, звідки взялися синці на його обличчі, якщо він не брав участь у бійці, хлопець відповів, що синці – результат допиту у відділку поліції.
А) Що порадив адвокат Олегу? До кого звернутись?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
 Б) Який правоохоронний орган може захистити права затриманого?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
В) Які правоохоронні органи ви знаєте?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________




УЗАГАЛЬНЕННЯ
Завдання 1-4 передбачає вибір однієї правильної відповіді
1. Укажіть, яке право є природним і невідчужуваним:
А) право на громадянство;
Б) право на працю;
В) право на освіту;
Г) право на життя.
2. Продовжте речення: З народження фізична особа :
А) має повну дієздатність;
Б) отримує усі політичні права;
В) стає учасником правовідносин;
Г) має повну деліктоздатність.
3. Яка освіта згідно Конституції України є загальнообов’язковою:
А) початкова;
Б)   базова середня освіта;
В) повна загальна середня освіта;
Г) професійно- технічна освіта.
4. Визначте, який договір у сфері цивільно-правових відносин передбачає безоплатну односторонню передачу рухомого або нерухомого майна:
А) договір позики;
Б) договір обміну;
В) договір оренди;
Г) договір дарування.
5. Завдання передбачає вибір кількох правильних відповідей (варіант відповіді за сполученням цифр)
Укажіть, хто згідно Конституції України має право законодавчої ініціативи :
1.      Міністр оборони;
2.      Генеральний прокурор;
3.       Президент України;
4.      Народні депутати України;
5.      Кабінет Міністрів України;
6.      Національний Банк України.
А) 1,2 ,3;5;
Б) 3,4,5,6;
В) 1,2 ,4,6;
Г) 2,4,5,6.
6. Завдання передбачає встановлення відповідності
Установіть відповідність між видом правопорушення і життєвою ситуацією:
1.      Кримінальне ;
2.      Адміністративне;
3.      Цивільно-правове;
4.      Дисциплінарне
А) неумисне пошкодження чужого майна;
Б) прогул ;
В) проїзд у автобусі без квитка;
Г) угон автомобіля;
Д) недотримання даного слова;
7. Завдання передбачає запис визначення та відповідного прикладу до нього.
Конвенція прав дитини – це…
Приклади ситуацій, які свідчать про діяльність держав по захисту прав дітей.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8.Завдання передбачає запис трьох відмінностей між поняттями.
Упишіть у таблицю 5 відмінностей між поняттями:
Апатриди
Біпатриди











9. У завданні потрібно проаналізувати документ (статтю нормативно – правового акту за запитаннями).
Проаналізуйте ст.23 Конституції України
Кожна людина має право на вільний розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей, та має обов’язки перед суспільством.
• До якої групи прав людини відноситься право на вільний розвиток своєї особистості?
• Що включає у себе це право?
• Які ще права людини ви знаєте?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10. У завданні потрібно розв’язати правову ситуацію (за запитаннями):
Сергій і Микола (15 років) цікавились автомобілями, часто допомагали сусіду Олегу ремонтувати його стареньку машину. Одного вечора, повертаючись з дня народження свого однокласника, де вони випили вина, хлопці вирішили трохи покататись на машині Олега, яка стояла біля під’їзду. Вони відкрити машину саморобним ключем, завели її і виїхали з двору, при цьому зачепили залізну огорожу і пошкодили машину. Злякавшись, хлопці втекли, але наступного дня до них завітала поліція.
А) Чи мав місце злочин? Які його ознаки?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Б) Які обтяжуючі та пом’якшуючі обставини він містить?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
В) Чи настане відповідальність за нього?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
11. У завданні потрібно розв’язати правову ситуацію (за запитаннями):
Безбілетний пасажир відмовився сплатити штраф контролерам. Коли
останні запропонували на зупинці пасажирові залишити салон автобуса, той
це зробив, але при цьому виштовхнув і одного з них побив. Полісмен, який
опинився поруч, втрутився і затримав безбілетника.
Запитання:
1. Чи вчинено правопорушення?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Ким?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Яке саме?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Який вид відповідальності понесе правопорушник?
________________________________________________________________________________________________________________________________________


















ПІСЛЯМОВА

Підібраний автором текстовий  матеріал підпорядковано основній меті – узагальнити знання студентів з основ правознавства, забезпечити практичне оволодіння правовими термінами і нормами правової культури.
Тексти, які вміщено до кожної з тем цього розділу, дадуть можливість викладачеві організувати як спільну, так і індивідуальну роботу із студентами. До кожної теми розділу подано систему завдань, що дасть можливість викладачеві перевірити знання студентів з основних галузей права.
Різноманітність текстового матеріалу, що міститься у робочому зошиті, допоможе студентам у розвитку правової свідомості, націлить на необхідність поміркованого ставлення до своїх дій, сприятиме зацікавленості студентів у визначенні своєї громадянської і особистісної позиції в подальшому житті.












СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Десятов Д. Л. Методика використання інформаційно-комунікаційних
технологій у навчанні історії / Д. Л. Десятов. – Харків : Вид. група «Основа», 2011. – 111 c.
2. Дрожжина С. В. Основы правоведения : наглядный справочник
/ С. В. Дрожжина. – Донецк : Центр подготовки абитуриентов, 1999. – 128 с.
3. Кушніренко О. Г. Конституційне право України в схемах і дефініціях : навч.
посіб. / О.Г. Кушніренко, Т.М. Слінько, В.Ф. Веніславський – Xарків : Торнадо, 2003. – 328 с.
4. Мокрогуз О. П. Інноваційні технології на уроках історії / О. П. Мокрогуз
– Харків : Вид. група «Основа» : Тріада +, 2007. – 192 с.
5. Нартов В. В. Основи правознавства у визначенях, таблицях і схемах
/ В. В. Нартов. – Харків : Веста: Вид-во «Ранок», 2008. – 96 с.
6. Нетьосов С. І. Використання інформаційно-комунікаційних технологій
на уроках правознавства / С. І. Нетьосов // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2011. – № 3 [Електронний ресурс] – Режим доступу :
http://www.journal.iitta.gov.ua. – Назва з екрана.
7. Нетьосов С. І. Методика використання інформаційно-комунікаційних
технологій на лабораторно-практичних заняттях з правознавства /
С. І. Нетьосов // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2011. – № 5 [Електронний ресурс]– Режим доступу : http://www.journal.iitta.gov.ua. Назва з екрана.
8.Нетьосов С. І. Навчання основ правознавства з використанням
інформаційно-комунікаційних технологій / С. І. Нетьосов. – Харків : Вид. група «Основа», 2010. – 127 с. 
9.  Нетьосов С. І. Формування понятійного апарату на уроках правознавства з використанням ІКТ / С. І. Нетьосов // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. – 2011. – № 21. – С. 142–150.
10. Певцова Е. А. Теория и методика обучения праву : учеб. для студ. высш.
учеб. заведений / Е. А. Певцова. – Москва : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2003. –  400 с.
11. Пометун О. І. Методика навчання історії в школі / О. І. Пометун,
Г. О. Фрейман. – Київ : Генеза, 2005. – 328 с.
12. Худобець О. А. Застосування презентаційних технологій у практиці
проведення уроків правознавства  / О. А. Худобець  // Учитель року – 2005: досвід кращих. – Харків : Вид. група «Основа», 2005. – С. 11–17.
13. Худобець О. А. Microsoft Power Point як інструментальне середовище
вчителя правознавства / О. А. Худобець  // Історія та правознавство. – 2006. –
№ 5. – С. 25–27.


Комментариев нет:

Отправить комментарий