Мiнiстерствo oсвiти i науки України
КРАСНOГРАДСЬКИЙ ПЕДАГOГIЧНИЙ ФАХOВИЙ КOЛЕДЖ
КOМУНАЛЬНOГO ЗАКЛАДУ
«ХАРКIВСЬКА ГУМАНIТАРНO-ПЕДАГOГIЧНА АКАДЕМIЯ»
ХАРКIВСЬКOЇ OБЛАСНOЇ РАДИ
ОСНОВИ ФІЛОСОФСЬКИХ ЗНАНЬ:
РOБOЧИЙ ЗOШИТ
ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
Краснoград
2022
УДК 377.8.016: 14(477) (076.5)
О 75
Укладачка:
Воскобійник Т. О., викладач соціально-економічних дисциплін
Красноградського педагогічного фахового коледжу Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, спеціаліст другої категорії
Рецензент:
Дем’яник Ю. В., викладач соціально-економічних дисциплін Красноградського педагогічного фахового коледжу Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, спеціаліст вищої категорії, старший викладач
В 76 Основи філософських знань: робочий зошит для самостійної роботи здобувачів освіти / уклад.: Т. О. Воскобійник; Красноградський педагогічний фаховий коледж Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради. – Красноград, 2022. – 70 с.
Робочий зошит укладено відповітно до робочої програми освітнього компонент «Основи філософських знань».
Зошит містить завдання, необхідні для самостійного опрацювання тем, закріплення і розвитку знань, умінь і навичок здобувачів освіти. Основною метою пропонованого робочого зошита є формування системи базових знань здобувачів освіти як основи для підвищення рівня їхньої загальноосвітньої та фахової підготовки.
Зміст робочого зошита відповідає навчальним планам усіх спеціальностей та робочим програмам освітнього компонента «Основи філософських знань»
Робочий зошит рекомендований для здобувачів фахової передвищої освіти всіх спеціальностей
УДК 378.016: 14 (076.5)
Затверджено науково-методичною радою
Красноградського педагогічного фахового коледжу
Комунального закладу
«Харківська гуманітарно-педагогічна академія»
Харківської обласної ради
(протокол № від 2022 року)
© Воскобійник Т.О., 2022
Мiнiстерствo oсвiти i науки України
КРАСНOГРАДСЬКИЙ ПЕДАГOГIЧНИЙ ФАХOВИЙ КOЛЕДЖ
КOМУНАЛЬНOГO ЗАКЛАДУ
«ХАРКIВСЬКА ГУМАНIТАРНO-ПЕДАГOГIЧНА АКАДЕМIЯ»
ХАРКIВСЬКOЇ OБЛАСНOЇ РАДИ
ОСНОВИ ФІЛОСОФСЬКИХ ЗНАНЬ:
РОБОЧИЙ ЗОШИТ
ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
здобувач освіти (ПІБ)______________________________________________
групи____________________________________________________________
галузі знань_______________________________________________________
освітнього ступеня_________________________________________________
спеціальності______________________________________________________
Красноград
2022
ЗМІСТ
ПЕРЕДМОВА ………………………………………………………………..
ІНСТРУКТИВНО – МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ ДО САМОСТІЇНОЇ РОБОТИ З ОСНОВ ФІЛОСОФСЬКИХ ЗНАНЬ ………………………….
|
5
7
|
Тема 1. Вступ. Філософія як спеціальний тип знання….……………………...
|
9 |
Тема 2. Антична філософія………………...………....…………………………
|
12 |
Тема 3. Філософія Стародавнього Сходу…………….……….….…………….
|
16 |
Тема 4. Філософія Середніх віків……...……………………………..…………
|
18 |
Тема 5. Філософія епохи Відродження…………………………………………
|
22 |
Тема 6. Філософія Нового часу ………………………………………………...
|
25 |
Тема 7. Німецька каласична філософія ………………………………………...
|
35 |
Тема 8. Філософія ХІХ – ХХ століття …………………………………………
|
40 |
Тема 9. Філософська думка в Україні…………………….…………….………
ДОДАТКОВІ ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ………………………………………….
ПІДСУМКОВА ТЕКА…………………………………………………………
Питання до модульного контролю……………………………………………
|
46
60
63
63
|
ПІСЛЯМОВА……………………………………………………………………
|
67 |
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……..……………………...………
|
68
|
ПЕРЕДМОВА
Об’єктивні цивілізаційні зміни й тенденції розвитку, характерні для світової спільноти в цілому і для України зокрема, складають основу сучасних трансформаційних змін у освіті. Перехід від індустріального виробництва до суспільства, в якому існують інформаційні технології, неможливо здійснювати без модернізації освіти, яка передбачає, перш за все, підвищення рівня її якості через впровадження в життя концепції удосконалення освітньої діяльності. Реалізація філософської концепції залежить від обох суб’єктів навчальної діяльності: викладача, який відповідає високим вимогам професіоналізму і має взяти на себе підвищене навчально-методичне навантаження, і здобувача освіти, який повинен оволодіти методикою поглибленого самостійного навчання і саморозвитку під консультативним керівництвом педагога.
Всі згадані вимоги повною мірою стосуються й процесу викладання та засвоєння основ філософської – науки (освітнього компонента), що вивчає суспільство і сприяє утвердженню погляду на нього, як на взаємопов’язане ціле. Сьогодні філософська наука зайняла провідне місце серед інших соціогуманітарних дисциплін. У вищих навчальних закладах України відкриваються нові факультети й кафедри філософського напрямку напряму.
Сучасна філософська наука – це гігантська система філософських знань, дослідницьких технологій, методик, за допомогою яких вона охоплює філософську реальність, процеси і явища соціального життя, інші соціальні сфери. Ця система невпинно поповнюється новими знаннями.
Освоєння курсу «Основи філософських знань» дозволить також оволодіти фундаментальними основами важливих знань, уміннями та навичками з підготовки й проведення конкретних філософських досліджень. Усі вище згадані обставини вимагають постійного удосконалення методичного інструментарію викладання й засвоєння філософських знань, актуалізують потребу в спеціальній навчально-методичній літературі.
Робочий зошит для самостійної роботи студентів з основ філсофських нань сприятиме формуванню суспільної свідомості, підвищенню філософської культури, отриманню філософських знань та здобуттю практичних навичок розв’язання соціальних ситуацій.
ІНСТРУКТИВНО – МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ ДО САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ З ОСНОВ ФІЛОСОФСЬКИХ ЗНАНЬ
Самостійна робота – це вид самоосвіти, метою якої є розвиток самостійності як якості особистості та засвоєння здобувачами освіти професійних знань, формування в них фахових умінь та навичок.
Самостійна робота доповнює, узагальнює та систематизує теоретичний матеріал, розвиває навички роботи з методичними матеріалами, стимулює пізнавальну активність і творчий пошук здобувачів освіти, підвищує інтелектуальний рівень здобувача освіти, допомагає оволодіти культурою розумової праці, отримати досвід творчої діяльності, а також сформувати педагогічні вміння при виконанні різних видів робіт.
Методичне керівництво та контроль виконання самостійної роботи здобувачів освіти здійснює викладач.
Самостійна робота передбачає такі види робіт:
· самостійне опрацювання матеріалів лекцій із подальшим розширенням та поглибленням;
· вивчення окремих тем або питань, що не розглядаються в курсі лекцій;
· аналітичний розгляд наукових публікацій та літературних джерел;
· робота з першоджерелами, користування методичною літературою, знаходження необхідної додаткової інформації;
· конспектування, виокремлення головного;
· користування довідковою літературою та мережею інтернет;
· аргументоване висловлення власної думки на основі отриманої інформації;
· систематизація, класифікація явищ, аналіз і синтез матеріалу, узагальнення та висновки тощо;
· підготовка до семінарських занять;
· підготовка рефератів;
· підготовка презентацій тощо;
Перш ніж розпочати виконання самостійної роботи, здобувачу освіти, слід ознайомитися з темою самостійної роботи, прочитати план заняття, із запропонованим викладачем списком основної та додаткової літератури.
Переглянувши конспект лекції, звернути увагу на проблемні питання й завдання, запропоновані викладачем, на рекомендовані наукові джерела.
Під час роботи з науковими джерелами, здобувачу освіти потрібно уважно прочитати текст, усвідомити його логіку, спробувати відділити першочергове від другорядного. Іноді в науковій літературі можна зустріти різні погляди вчених на одну й ту ж проблему. У таких випадках потрібно намагатися чітко сформулювати ці різні погляди, відтворити їх у робочому зошиті. Обов’язково здобувачу освіти потрібно продумати власну відповідь на таке питання, визначити, погляд якого вченого йому імпонує, а який викликає заперечення, і в мотивувати свої думки.
ТЕМА 1. ВСТУП. ФІЛОСОФІЯ ЯК СПЕЦІАЛЬНИЇ ТИП ЗНАННЯ
Завдання 1. Дайте визначення наступним поняттям.
СВІТОГЛЯД______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
НАУКА__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
МІФОЛОГІЯ_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
РЕЛІГІЯ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ФІЛОСОФІЯ_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
МАТЕРІАЛІЗМ_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІДЕАЛІЗМ__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання 2. Попрацюйте над такими тестами.
Тест 1. Виділіть правильне визначення:
А)
Матеріалізм – це визнання того, що увесь світ, всі тіла і
предмети складаються з однакових часток (атомів, електронів і т. і.).
Б) Матеріалізм – це принцип життя, що полягає у визнанні примата матеріальних благ для життя людини.
С) Матеріалізм – це філософський напрямок, що затверджує первинність природи, матерії і вторинність свідомості.
Д) Матеріалізм – це практично здоровий погляд на речі, відмова від ілюзорних, далеких від життя міркувань і т.і.
Тест 2. Виділіть правильне визначення:
А) Ідеалізм – це прагнення обґрунтувати значення ідеалів життя,
прагнення людини до досконалості.
Б) Ідеалізм – це визнання ідей, свідомості за первинне, що
визначає, за все матеріальне.
С) Ідеалізм – це твердження, що ідеї, думки існують реально.
Д) Ідеалізм – це ілюзорні, далекі від життя міркування, спроба забути про «прозу» життя і т. і.
Тест 3. Виділіть правильне визначення:
Світоглядна функція філософії полягає в тому, що:
А) філософія здійснює рефлексію сучасної нею культури;
Б) філософія направляє діяльність людей на боротьбу
з недоліками існуючого ладу;
В) філософія сприяє поліпшенню характерів людей;
Г) філософія допомагає людині зрозуміти самого себе,
своє місце в світі
Світогляд – це:
А) сукупність знань, якими володіє людина;
Б) сукупність поглядів, оцінок, емоцій, що характеризують
відношення людини до світу і до самого собі;
В) віддзеркалення людською свідомістю тих суспільних
відносин, які об'єктивно існують в суспільстві;
Г) система адекватних переваг зрілої особи.
Завдання 3. І ще одне завдання для найвдумливіших, творчих
і серйозно налаштованих читачів. Зробіть самоаналіз поняття
«сенс життя». Напишіть твір-мініатюру на тему: «В чому мій сенс
життя».______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ТЕМА 2. АНТИЧНА ФІЛОСОФІЯ
Завдання 1. Дайте визначення наступним поняттям.
АНТИЧНА ФІЛОСОФІЯ_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
НАТУРФІЛОСОФІЯ_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
БУТТЯ_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЛОГОС_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
СОФІСТИКА____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІДЕЯ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
МАТЕРІЯ_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ФОРМА________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ГЕДОНІЗМ_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЕЛЛІНІСТИЧНА ФІЛОСОФІЯ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2. Перевірте себе в наступному диктанті – тесті. Дайте відповіді на 14 питань за 15-20 хвилин.
1. Що характерно для всієї давньої філософії?_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Головна методологічна традиція в західному типі філософствування?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Назвіть три періоди античної філософії?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Головна особливість античної філософії?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Хто із давніх філософів першоосновою буття вважав вогонь?
__________________________________________________________________
6. Який античний філософ першоосновою буття вважав числа?
__________________________________________________________________
7. Як називається принцип, відповідно до якого все у світі відбувається по необхідності, випадкового у світі немає?
__________________________________________________________________
8. Назвіть більш відомого учня Сократа?
__________________________________________________________________
9. Філософські школи: скептицизм, епікуреїзм, стоїцизм – як називається цей період в античній філософії?
_________________________________________________________________
10. За якими принципами повинна будуватися ідеальна держава Платона?______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
11. Хто з античних філософів був автором ідеї атомізму?
__________________________________________________________________
12. Хто з античних філософів написав першу утопію?
__________________________________________________________________
13. У якій зі шкіл античної філософії доводилася неможливість пізнання істини людиною?__________________________________________________
14. З якого знаменитого девізу починається сократівський період в античній філософії?
___________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 3. Поміркуйте і напишіть, як ви розумієте твердження стоїка Сенеки «Сильніший за всіх той, хто володіє самим собою»?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 4. Поміркуйте, що означає ідеал самодостатно в елліністичній філософії:
А) мудрий уникає юрби;
Б) мудрий є повністю незалежним від будь кого;
В) мудрий уникає мати справи з будь ким;
Г) мудрому байдуже до страждань інших.
Яке твердження Ви обрали б собі, як найкраще? Яке Вам найбільше імпонує і чому? __________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
ТЕМА 3. ФІЛОСОФІЯ СТОРОДАВНЬОГО СХОДУ
Завдання 1. Розкрийте зміст наступних понять.
БУДДИЗМ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ДАОСИЗМ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
КОНФУЦІАНСТВО______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ДЖАЙНІЗМ_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЙОГА__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2.Перевірте себе в наступному диктанті - тесті. Відповідайте на питання письмово.
1. Назвіть школи давньоіндійської філософії
____________________________________________________________________________________________________________________________________
2. У якій філософській ситемі використовується термін «нірвана»?
____________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Як в одній з давньоіндійських шкіл називали прясненого?
__________________________________________________________________
4. Яке вчення заснував китайський філософ Лао – Цзи?
__________________________________________________________________
5. Якими чеснотами повинна володіти шляхетна людина відповідно до вчення Кун – Цзю?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 3. Подумайте і напишіть вісім головних правил, якими Ви схильні керуватися в житті.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
А тепер порівняйте Ваші правила із правилами буддистів і ще раз поверніться до таблиці порівняння східного і західного типів філософствування. Якщо є бажання, доповніть її таблицею порівняння Ваших правил (скоріше людини західної цивілізації) і правил буддизму.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ТЕМА 4. ФІЛОСОФІЯ СЕРЕДНІХ ВІКІВ
Завдання 1. Дайте визначення наступним поняттям.
ПАТРИСТИКА__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ГНОСТИЦИЗМ__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
СХОЛАСТИКА__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ВІРА____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЗНАННЯ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
НОМІНАЛІСТИ_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
РЕАЛІСТИ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ТЕОДИЦІЯ_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2. Визначте правильні відповіді в наступних тестах:
1. Визначте серед названих філософів представників патристики.
А) І. Дамаскін.
Б) Демокріт.
В) Конфуцій.
Г) А. Аврелій.
Д) Р. Декарт.
2. Визначте серед названих філософів представників схоластики.
А) С. Боецій.
Б) Ф. Аквінський
В) П. Абеляр.
Г) А. Аврелій.
Д) Д. Скот.
3. Хто автор відомого твору «Сповідь»?
А) Боецій.
Б) Демокріт.
В) А. Кентерберійський.
Г) А. Аврелій.
Д) Ібн Сіна.
4. Кого із середньовічних філософів визнають систематизатором схоластики?
А) І. Дамаскін.
Б) П. Абеляр.
В) Ф. Аквінський.
Г) А. Великий.
Д) У. Оккам
5. Як називається напрямок, який визнає існування загальних понять (ідей) поза речами?
А) Номіналізм.
Б) Креаціонізм.
В) Матеріалізм.
Г) Реалізм.
Д) Монізм.
6. Як називається напрямок, який стверджує, що ідеї, загальні поняття – це імена речей?
А) Номіналізм.
Б) Креаціонізм.
В) Матеріалізм.
Г) Реалізм.
Д) Монізм.
7. Як називається принцип виправдання Бога за існування зла у світі?
А) Детермінізм.
Б) Креаціонізм.
В) Теодицея.
Г) Трійця.
Д) Боговтілення.
8. Як називається релігійне вчення про кінцеві долі світу і людини?
А) Психологія.
Б) Есхатологія.
В) Фізіологія.
Г) Логіка.
Д) Риторика
9. Виділіть основну рису середньовічної філософії.
А) Матеріалізм.
Б) Концептуалізм.
В) Теоцентризм.
Г) Ірраціоналізм.
Д) Космоцентризм.
10. Виділіть богоподібні сутності людини (з погляду релігійної філософії).
А) Тіло.
Б) Розум.
В) Одяг.
Г) Вільна воля.
Д) Гроші.
Завдання 3. Виконайте морально-інтелектуальну вправу. Подумайте і опишіть як співвідносяться добро і зло в поглядах середньовічних філософів і сучасної людини. Напишіть п’ять своїх найкращих моральних якостей. До яких моральних якостей ви прагнете (хочете, щоб вони у вас були)?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ТЕМА 5. ФІЛОСОФІЯ ЕПОХИ ВІДРОДЖЕННЯ
Завдання 1. Дайте визначення наступним поняттям.
ВІДРОДЖЕННЯ_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ГУМАНІЗМ_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
РЕФОРМАЦІЯ__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ГЕЛІОЦЕНТРИЗМ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПАНТЕЇЗМ_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
УТОПІЯ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2. Прочитай один із творів філософів епохи Відродження і запишіть свої роздуми над проблемами, які відображені в тексті.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 3. Перевірте себе в наступному диктанті – тесті. Відповіді запишіть
1. Основні риси філософії Відродження.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Автор книги «Утопія».
__________________________________________________________________
3. Німецький лікар, алхімік, який обґрунтував ідеї пантеїзму.
__________________________________________________________________
4. Польський філософ, астроном, автор відомого висловлення: «І все-таки вона (Земля) обертається!»
__________________________________________________________________
5. Філософ, політичний діяч, автор відомої праці «Государ».
__________________________________________________________________
6. Принцип будови сонячної системи, відкритий Н. Коперніком.
_________________________________________________________________
7. Процес звільнення духовної культури від безроздільного впливу церкви.
__________________________________________________________________
8. Ототожнення Бога і Природи – світоглядний принцип.
__________________________________________________________________
Завдання 4. Піко делла Мірандола основною ідеєю вважав возвеличення людини. Поясніть вислів філософа «Людина сама творець свого щастя» чи має актуальність цей вислів сьогодні. Свої роздуми запишіть.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ТЕМА 6. ФІЛОСОФІЯ НОВОГО ЧАСУ
Завдання 1. Дайте визначення наступним поняттям.
МЕТОД_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЕМПІРИЗМ_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
РАЦІОНАЛІЗМ__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІНДУКЦІЯ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ДЕДУКЦІЯ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
СЕНСУАЛІЗМ__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
СВОБОДА______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ДЕМОКРАТІЯ__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПРОСВІТНИЦТВО______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2. Ознайомившись із фрагментами філософських текстів, визначте, яку методологічну позицію відстоює автор «емпіризм» або «раціоналізм». Аргументуйте свою відповідь. У чому Ви згодні з автором, а в чому - ні.
Варіант 1.
«Людський розум у силу своєї схильності легко припускає в речах більше порядку і однаковості, чим їх знаходить. І в той час коли багато чого в природі одиничне і зовсім не має собі подоби, він придумує паралелі, відповідності і відносини, яких немає. Звідси толки про те, що в небесах все рухається по доконаних колах. Спіралі ж і дракони зовсім відкинуті, якщо не
вважати назв. Звідси вводиться елемент вогню зі своїм колом для того, щоб скласти чотирикутник разом з іншими трьома елементами, які доступні почуттю. Довільно вкладається в те, що зветься елементами, міра пропорції один до десяти для визначення ступеня розрідженості і тому подібні бредні. Ці марні твердження мають місце не тільки у філософських навчаннях, але і у простих поняттях».
Бекон Ф. Новий Органон //http://lib.ua/FILOSOF/BEKON/nauka2.txt#0
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Варіант 2.
«Два шляхи існують і можуть існувати для знайдення і відкриття істини. Один відразу запалюватися від відчуттів і випадковостей до найзагальніших аксіом та, йдучи від ...непохитної їх істинності, обговорює і відкриває середні аксіоми. Цим шляхом користуються і нині. Інший же шлях виводить аксіоми з відчуттів і часткового, піднімаючись безперервно і поступово, поки нарешті не приходить до найзагальніших аксіом. Це шлях істинний, але не випробуваний. Обидва ці шляхи виходять із відчуттів і випадковостей і завершуються у вищих спільностях. Але розходження їх незмірне. Тому що один лише швидше стосується досвіду і випадковостей, інший належним чином затримується на них. Один відразу ж установлює деякі спільності, абстрактні і марні, інший поступово піднімається до того, що дійсно більш
притаманне природі».
Бекон Ф. Новий Органон ////http://lib.ua/FILOSOF/BEKON/nauka2.txt#0
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Варіант 3.
«Причина, в чому багато хто переконані, що важко пізнати бога і урозуміти, що таке душа, полягає в тім, що вони ніколи не піднімаються вище того, що може бути пізнане почуттями, і так звикли розглядати все за допомогою уяви, що являє собою лише певний рід мислення про матеріальні речі, що все, чого не можна уявити, здається їм незрозумілим. Це виявляється також з того, що філософи тримаються у своїх вченнях правила, що нічого не може бути у свідомості, чого не було колись у почуттях, а ідей бога і душі ніколи не було. Мені здається, що ті, хто хочуть користуватися уявою, щоб зрозуміти ці ідеї, діють так, якби хотіли користуватися зором, щоб почути звук або запах, але з тією, втім, різницею, що почуття зору переконує нас у вірогідності предмета не менш, ніж почуття слуху і нюху, тоді як ні наша уява, ні почуття ніколи не можуть переконати нас у чому-небудь, якщо не втрутиться наш розум».
Декарт Р. Міркування про метод
//http://www.psylib.ukrweb.net/books/dekar01/index.htm
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Варіант 4.
«З того, що ми порівнюємо речі між собою, виникають деякі поняття, які, однак, поза речей не представляють нічого, крім модусів мислення. Це очевидно з того, що якщо ми захотіли їх розглядати як речі, що перебувають поза мисленням, то ясне поняття, що ми про них маємо, негайно перетворилося б у не ясне.Такі поняття суть: протилежність, порядок, згода, розходження, суб'єкт, предикат і ще деякі інші. Ці поняття ясне освідчуються нами, поки ми їх не приймаємо як щось, відмінне від сутності речей, протилежних або розташованих у порядку, але вважаємо їх лише модусами мислення, за допомогою яких ми їх легше втримуємо або представляємо».
Спіноза Б. Додаток, що містить метафізичні думки
http://bdsweb.tripod.com/ua/
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Варіант 5.
« Властивості істини або щирої ідеї суть: 1) що вона ясна і виразна, 2) що вона усуває всякий сумнів або, одним словом, достовірна. Хто шукає вірогідності в самих загальних речах, помиляється, так само, як якби шукав у них істину. І коли ми говоримо, що річ недостовірна, ми риторично приймаємо об'єкт за ідею, так само як називаємо річ сумнівної; втім, якщо під неточністю ми не розуміємо випадковість або річ, що викликає в нас невірогідність або сумнів».
Спіноза Б. Додаток, що містить метафізичні думки
http://bdsweb.tripod.com/ua/
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Варіант 6.
« Припустимо, що розум є, так сказати, білий папір без усяких знань і ідей. Але яким же чином він отримує їх? Звідки він здобуває цей великий запас, що діяльна і безмежна людська уява намалювала з майже нескінченною розмаїтістю? Звідки він отримує майже весь матеріал міркування і знання? На це я відповім одним словом: з досвіду. На досвіді ґрунтується все наше знання, від нього зрештою воно і відбувається. Наше спостереження, спрямоване або на зовнішні предмети, або на внутрішні дії нашого розуму, які ми самі сприймаємо і про які ми самі міркуємо, доставляє нашому розуму весь матеріал мислення. От два джерела знання, звідки відбуваються всі ідеї, які ми маємо або природно можемо мати».
Локк Д. Досвід про людське розуміння.
http://filosof.historic.ua/books/item/f00/s00/z0000005/st052.shtml
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Варіант 7.
«Темна камера. Я хочу не вчити, а досліджувати, і тому не можу визнати тут знову, що зовнішні і внутрішні відчуття є єдиними шляхами знання до розуму, які я можу виявити. Наскільки я можу відкрити, це єдині вікна, через які світло проникає в цю темну кімнату, тому що, на мій погляд, розум дуже схожий на камеру, зовсім закриту для світла, з одним тільки невеликим отвором, залишеним для того, щоб впускати видимі подоби або ідеї, зовнішніх речей. І якби тільки проникаючі в таку темну кімнату образи могли залишатися там і лежати в такому порядку, щоб якщо буде потреба їх можна було знайти, то це було б дуже схоже на людський розум у його відношенні до всіх зримих об'єктів і їх ідей».
Локк Д. Досвід про людське розуміння.
http://filosof.historic.ua/books/item/f00/s00/z0000005/st052.shtml
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Варіант 8.
Доказ безсмертя людської душі за допомогою безперервного сорита: « Душа людська є істота, деяка дія якої складається в мисленні. Якщо деяка дія якої-небудь істоти є мислення, то деяка дія цієї істоти є річ, безпосередньо створювана без подання частин. Якщо деяка дія якого-небудь предмета є річ без частин, то деяка дія цього предмета не є рух. Тому що всякий рух має частини, по доказу Аристотеля і загальному визнанню. Якщо деяка дія якого-небудь предмета не є рух, то цей предмет не є тіло. Тому що всякий рух тіла є рух. Що не є тіло, то не існує в просторі. Тому що визначення тіла полягає в тому, щоб існувати в просторі. Тому що рух є зміна простору. Що не здатне до руху, те недоступне розпаданню.Тому що розпадання є рух у частинах. Що недоступне розпаданню те непорушне. Тому що руйнування є внутрішнє розпадання. Все непорушне безсмертне. Тому що смерть є руйнування живої істоти, або розпадання її механізму, за допомогою якого воно є те що саме себе рухає. Отже, душа людська безсмертна, що і було потрібно довести».
Лейбніц Г. Свідчення природи проти атеїстів.
http://filosof.historic.ua /books/item/f00/s00/z0000494/st000.shtml
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Варіант 9.
«...Що із цієї причини все відбувається у відповідності зі зміцнілою зумовленістю, так само вірогідно, як і те, що тричі три - дев'ять. Тому що зумовленість полягає в тому, що все пов'язано із чимось іншим, як і ланцюг, і тому все буде відбуватися також неминуче, як це було споконвіків, і як безпомилково відбувається тепер, якщо відбувається. Древні поети Гомер і інші, називали це золотим ланцюгом, підвішеним під небесами велінням Юпітера, який неможливо розірвати скільки б на нього не навішували. Цей ланцюг складається з послідовногоряду причин і наслідків Звідси, таким чином, можна укласти, що у великому нашому світі все відбувається математично, тобто безпомилково, тому якщо хто зумів у достатній мірі проникнути в більш глибокі складові частини речей і до того ж мав достатню пам'ять і розумінням для того, щоб урахувати всі обставини і не залишати нічого без уваги, то він би був пророком і бачив би майбутнє в сьогоденні, як у дзеркалі. Адже точно так, як ми можемо стверджувати, що квіти, так властиво, і тварини, сформовані вже в насінні, хоча вони, щоправда, можуть перетерпіти і деякі зміни завдяки різним обставинам, точно також ми можемо сказати, що увесь майбутній світ уже заданий у світі
сучасному і повністю переформований, так що ніяка обставина ззовні не може нічому перешкодити, тому що поза миром не існує нічого».
Лейбніц Г. Про обумовленість.
http://filosof.historic.ua/books/item/f00/s00/z0000494/st000.shtml
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Варіант 10.
Сила образу або уявлення «... Якийсь бідолаха – винний чи невинний – попав у в'язницю за обвинуваченням у злочині. Стали розбирати його справу. Судді прийшли до думки продовжити слідство по цій справі і так як голоси розділилися до до менш строгого підходу. Але от підійшов один порадник, який жодного разу не був присутній при розборі справи і не чув ЇЇ обговорення. Йому коротенько викладають справу. Він висловлюється за застосування катування. І от починають катувати, терзати, мучити цього
нещасного, від якого, однак, ні скарги, ні подиху, ні слова. Кат заявляє суддям, що ця людина чаклун. Тим часом він був чаклуном або нечутливим, не більш ніж будь-хто інший. Як же пояснити цю безприкладну твердість характеру і витримку? Угадайте якщо можете. Це був селянин. Готуючись до майбутнього катування, він намалював на одному зі своїх дерев'яних черевиків шибеницю, і той час, як його катували, він не відривав погляд від цієї шибениці. Але яка різниця, намальований образ на дерев'яному черевику або в мозку? На підставі деяких, історичних прикладів ми знаємо, до чого може довести людей сила образів, ідей, честі, сорому, фанатизму, забобонів.
Розум розпоряджається нашими почуттями. Якщо мені здається, що я чую який-небудь звук, то я чую його; якщо мені здається, що я бачу який-небудь
предмет, то я бачу його. Чи випробовують око і вухо в цих випадках таке ж роздратування, як якби я дійсно бачив і чув? Думаю, так. Або ж органи ці перебувають у спокої, і все відбувається у свідомості? Важко розв'язати
це питання».
Дідро Д. Елементи фізіології
http://www.philosophy.ua/library/diderot/elements.html
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 3. Ще раз зверніться до роздумів філософів – просвітителів у пошуках відповіді на питання: які чесноти шанувалися в цю епоху? Запишіть їх. Порівняйте ці чесноти з моральними ідеалами сьогодення, чи змінились вони? Які життєві висновки випливають із вашої позиції?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ТЕМА 7. НІМЕЦЬКА КЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ
Завдання 1. Дайте визначення наступним поняттям.
КАТЕГОРИЧНИЙ ІМПЕРАТИВ
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
МОРАЛЬ_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
АБСОЛЮТНИЙ ДУХ
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЗАКОНИ ДІАЛЕКТИКИ
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
АНТРОПОЛОГІЧНИЙ МАТЕРІАЛІЗМ
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
МАРКСИЗМ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
СУСПІЛЬСТВО_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2. Попрацюйте з тестом.
1. Хронологічні рамки німецької класичної філософії.
А) XV в.
Б) XVII в.
В) XVIII – XIX вв.
Г) XVI в.
2. Філософ, автор «Критики чистого розуму»:
А) Г.В.Ф.Гегель.
Б) І. Кант.
В) Б.Спіноза.
Г) Р.Декарт.
3. Найважливіший філософський твір Іммануїла Канта
А) «Метафізика»
Б) «Наука логіки»
В) «Критика практичного розуму»
Г) «Краса в природі»
4. Предметом теоретичної філософії по І.Канту повинне бути дослідження:
А) природи і людини;
Б) «речей в собі»;
В) законів розуму і його меж;
Г) буття Бога.
5. По І. Канту, для того, щоб знання було достовірне, воно повинне:
А) бути узгодженим з досвідом;
Б) суперечити законам логіки;
В) спиратися на очевидні принципи;
Г) бути загальним і необхідним.
6. І.Кант вважає, що простір і час:
А) існують незалежно від нашої свідомості;
Б) є формами буття речей;
В) це категорії матерії;
Г) є природжені, переддосвідні (апріорні) форми чуттєвості.
7. У філософії І. Канта «річ в собі» - це:
А) Синонім понять «Бог», «Вищий Розум»;
Б) Те, що наявний в нашій свідомості, але нами не усвідомлюється;
В) Невідома першопричина всесвіту;
Г) Те, що викликає в нас відчуття, але само не може бути пізнано.
8. Твердження: «Поступай так, щоб максима твоєї волі могла в
той же час стати і принципом загального законодавства» належить.
А) Г.В.Ф. Гегелю.
Б) І. Канту.
В) Ф. Ніцше.
Г) К. Марксу.
9. Філософ, автор «Феноменології духу», «Науки логіки»,«Філософії
історії».
А) Г.В.Ф.Гегель.
Б) І.Кант.
В) Б.Спіноза.
Г) Р.Декарт.
10. Теорія розвитку Гегеля, в основі якої лежитьєдність
і боротьба протилежностей, називається:
А) софістика;
Б) діалектика;
В) монадология;
Г) гносеологія.
11. Реальність, складова основи світу, по Гегелю:
А) природа;
Б) Бог;
В) абсолютна ідея;
Г) людина.
12. Представник німецької класичної філософії:
А) О.Шпенглер
Б) Г.Зіммель
В) Б.Рассел
Г) Л.Фейербах
13. Представником антропологічного матеріалізму є.
А) Аврелій Августин.
Б) В.С. Солов'їв.
В) Платон.
Г) Л. Фейербах.
14. Мислитель, що прожив все життя в Кенігсберге
і викладав в тамтешньому університеті.
А) Гегель.
Б) Кант.
В) Ламетрі.
Г) Радіщев.
15. Згідно Гегелю дійсним двигуном світової історії є.
А) Світовий Дух.
Б) Природа.
В) Діяльність героїв і вождів.
Г) Дух народів.
Завдання 3. У питаннях про шляхи перетворення суспільства марксисти стоять на протилежних позиціях стосовно
просвітницької традиції. Як Ви пам’ятаєте, просвітителі
покладали надії на духовні способи
перетворення суспільства (виховання, освіту, освічену монархію і т. п.). Марксисти ж обґрунтовують необхідність революції (захист і відстоювання своїх прав через класову боротьбу). Який шлях (спосіб) Ви вважаєте більш продуктивним, ефективним і чому?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ТЕМА 8. ФІЛОСОФІЯ ХІХ – ХХ СТ.
Завдання 1. Дайте визначення наступним поняттям.
ІРРАЦІОНАЛІЗМ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПОЗИТИВІЗМ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЕКЗИСТЕНЦІАЛІЗМ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПСИХОАНАЛІЗ_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПРАГМАТИЗМ__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ФЕНОМЕНОЛОГІЯ_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ГЕРМЕНЕВТИКА_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПОСТМОДЕРН___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПЕРСОНАЛІЗМ_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2. Прочитавши
запропонований Вам фрагмент
тексту, спробуйте відповісти на таки запитання:
1) який напрямок у філософії представляє автор?
2) які філософські проблеми відображені в тексті?
3) як ці
проблеми вирішуються в інших філософських концепціях?
Завдання 1. «На сцені один грає князя, інший радника, третій слугу,
солдата, генерала і т.п. але розходження ці мають чисто
зовнішній характер; у внутрішній же сутності такого явища в
усіх ховається та сама серцевина; бідний актор з його турботою і нестатком. Те ж саме в житті. Розходження
рангу і багатство кожному відводять свою роль,
але їй зовсім не відповідає внутрішня різниця в щасті і
достатку: і тут у кожному ховається той же
бідняк з його нестатком і турботою. Правда, по своєму змісту
ці останні в кожного свої, але за формою, тобто по
своїй щирій сутності, вони в усіх майже однакові, хоча вони і
розрізняються в ступені, але розходження це
зовсім не визначається положенням і багатством ЛЮДИНИ,
тобто її роллю. Саме: так само все, що для людини
існує і трапляється, безпосередньо існує все-таки лише в її свідомості і трапляється для цього останнього,
то найбільш істотне значення має природа самої свідомості і
у більшості випадків вона відіграє більшу роль, чим ті образи, які в ній
виникають. Вся
розкі і насолоди, які віддзеркалюються в тупій свідомості
дурня, дуже бідні в порівнянні зі свідомістю Серваптеса,
коли він писав «Дон Кіхота» у своїй
сумній в'язниці».
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання
2.
«Де кінчається самотність, там починається ринок; а де
кінчається ринок, там починається також шум великих акторів
і дзижчання отруйних мух.
У світі кращі речі нічого не коштують, раз немає того, хто їх
уперше представив; цих представників народ
називає великими людьми.
Мало розуміє народ велике, тобто творче. Але він має поняття про всіх творців і акторів великих справ. Світ
крутиться біля винахідників нових цінностей, невидимо вертиться він. Біля ж акторів кружляється
народ і слава; у цьому полягає «світовий рух»... Біжи, мій друг, у свою самоту, туди, де свіже, здорове повітря! Не твоє завдання
бути мітелкою для
мух».
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 3.
«Душа людини – своєрідний сплавбога і звіра, арена боротьби двох начал: одне – часткове,обмежене егоїстичне, а інше – загальне, нескінченне і безстороннє. Кінцеве
життя, яке однакове в людини і у тварин,
прив'язане до тіла і дивиться на світ з позиції «тут»
«тепер». Любов і ненависть, засновані на служінні своєму
«я», належать кінцевому життю. Любов чоловіка і жінки,
батьків і дітей, поки вона не виходить за рамки інстинкту
залишається тваринною, вона стає
нескінченною, коли вона переборює інстинкт і перестає підкоряться
тільки цілям кінцевого «я». Ненависть до ворогів і
любов до союзників люди розділяють з іншими стадними тваринами;
вони вважають Всесвіт
розташований навколо одного центра, одного «я», яке бореться. Кінцеве життя містить у собі все, що відокремлює нас від інших людей і від Всесвіту; воно породжує думки і бажання, які не може бути в інших,
всі омани і помилки, всі амбіції, які приводять до
ворожнечі».
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 4.
«Не пам'ятаю, хтось назвав людину твариною, яка створила богів і ім. Ця характеристика не позбавлена відомої частки вірності і
якомога більшепідходить в цьому випадку. Із простого факту послідовності ісування
явищ, отриманого шляхом спостереження над сукупністю фактів,
людина створила долю, рок закону, із залізною необхідністю правлячий в собі минуле, сьогодення і прийдешнє. Як самоїд, вирізавши
з дерева своїми ріками ідола, робить його богом, приносить
йому жертви і падає перед ним ниць, так само і людина, гіпостазуючи звичайні
гіпотетичне
узагальнення, створив з нього невблаганну Мойру, у книгах
якої написане майбутнє. Цим ми не хочемо сказати, що
ми заперечуємо причинність і відхрещуємося від закону, як чорт від ладану: плавати в мрячних
хмарах метафізичного детермінізму і абсолютної свободи – справа
безнадійна... Але ми хочемо...».
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 5.
«Людина почуває себе товаром, призначеним залучати покупців на самих сприятливих, дорогих умовах.
Людина – Товар з надією виставляє бирку,
намагається виділитися із асортименту, який лежить на прилавку, він намагається бути гідним найдорожчого цінника, але
якщо його не помічають, а інших беруть, то він може бути звинуваченим у неповноцінності і нікчемності. Якими б високими не були його людські якості... З раннього дитинства людина узнає, що бути молодим
значить користуватися попитом і що йому теж прийдеться «вийти» на ринок
особистостей.
Нічого дивного, що в цих умовах почуття самоцінності людини сильно страждає. Умови для самоповаги –
не в його владі. У ринковій орієнтації
людина втрачає тотожність із собою, вона стає відчуженою від себе».
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ТЕМА 9. ФІЛОСОФСЬКА ДУМКА В УКРАЇНІ
Завдання 1. Дайте визначення наступним поняттям.
ЛЮБОМУДРІЄ__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ФІЛОСОФІЯ СЕРЦЯ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
КУЛЬТУРНЕ ВІДРОДЖЕННЯ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
СЛОВ’ЯНСЬКА ПРОБЛЕМА_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ТЕОСОФІЯ_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
СРОДНА ПРАЦЯ
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
УКРАЇНСЬКІ БРАТСТВА__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2. Прочитайте притчу К. Туровського
«Слово про сліпого та кульгавого» і дайте відповіді на такі питання:
1. які морально – філософські проблеми в ній порушені?
2. як ці проблеми ставляться і вирішуються в інших світоглядних концепціях і філософських системах?
3. зверніть увагу на символізм, алегоризм мови давньоруських філософів і спробуйте «розшифрувати» їхні символи.
Кирило Туровський Притча про людську душу і про тіло або Слово про сліпого та кульгавого «Сказав Господь. Була одна домовита людина; вона
насадила виноградник і відгородила огорожею, і викопала яму для віджимання вина, залишила вхід, улаштувала і ворота, але не зачинила входу. І вертаючись додому, сказала вона: «Кого залишу я сторожем мого винограднику? Якщо залишу кого-небудь із рабів, які мене служать, то, знаючи мою поблажливість, розтопчуть вони моє добро. Але от що зроблю: приставлю до воріт кульгавого і сліпого. Якщо хто з ворогів моїх захоче обікрасти мій виноградник, то кульгавий побачить, а сліпий ночує. Якщо ж хто-небудь із них двох захоче вийти у виноградник, то кульгавий не
маючи ніг, не може проникнути усередину; сліпий же, якщо і увійде, то, заплутавшись, у прірві розіб'ється». І, посадивши їх у воріт, дав їм владу над усім, що навколо винограднику, і їжу, і одяг приготував легку. «Тільки, сказав, того що усередині винограднику, не трогайте без мого веління». І потім пішов, сказав, що повернеться згодом і тоді плату їм за роботу з собою принесе, але пригрозив їм покаранням, якщо ті заборону його переступлять... Після того як, вони посиділи якийсь час, сказав сліпий кульгавому: «Що це за пахощі з воріт виноградинку овівають мене?» Відповідав кульгавий: « Багато доброго усередині винограднику є в пана нашого, а на смак – несказанно приємного. Але тому що пан наш мудрий, посадив тебе тут сліпого і мене кульгавого, і не можемо ніяк насититься добрими плодами». Відповідав сліпий, говорячи: «Чого ж ти не сказав давно мені цього, ми б не терпіли, але це дане нам володіння, давно б розібрали. Хоч я і сліпий, але маю ноги і сильний, можу носити і тебе, і вантаж... Бери кошик і сідай на мене; я тебе понесу, ти ж указуй шлях і все добро пана нашого ми обірвемо; не думаю я, що прийде сюди наш пан»... І сів кульгавий на сліпого, і увійшовши всередину винограднику, обікрали все бувше там добро пана свого... Коли прийшов пан взяти плоди у винограднику і побачив його обікраденим, призвав кульгавого і з'єднав його зі сліпим, і почали вони викривати один одного. Кульгавий говорив сліпому: «Якби ти мене не поніс, ніяк би я не міг достатися туди, тому що я кульгавий». Сліпий же говорив: «Якби ти не показав мені дорогу, то ніяк би я не міг достатися туди». Тоді пан, сівши на суддівське крісло, почав судити їх обох». І сказав: «Як ви крали, так і тепер нехай сяде кульгавий на сліпого». І коли кульгавий сів, наказав перед всіма рабами нещадно карати їх у зовнішній темниці для мук».
http://litopys.org.ua/rizne/kmt02.htm
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 3.
Прочитавши наступну притчу Г. Сковороди, спробуйте «розшифрувати» зміст використаних в ній символів, алегорій. Яка мораль цієї притчі? Свої думки запишіть.
Григорій Сковорода «Афанасій: Гдъ ж щастія искать, естли оно ни тут, ни там, нигде Григорий: Я еще младенцем выучил, выслушай басенку. Дъд и баба здълали себъ хату, да не прорубили ни одного окошка. Не весела хата. Что делать? По долгом размышлении, определено в сенатъ, итить за светом доставать. Взяли мъх, разинули ето в самый полдень перед солнцем, чтоб набрать, будто борошна, внесть в хатку. Здълав несколько раз, ест ли свът? Смотрят – ничего нът. Догадалась баба, что свът, как вино из мъха вытекает. Надобно носкоръе бъжать с мъхом. Бъгучн на дверях оба сенатори – один ногою, другой головою – зашиблись. Зашумъл между ними спор. « Конечно ты выстаръл ум». «А ты и родилась без него». Хотъли поход воспринять на чужие горы и грунта за свътом; помъшал им странный монах. Он имъл отроду лът только 50, но в сообщеніи свъта великій был хитрец. «За вашу хлъб и соль не должно секретной пользы утаить», сказал монах. По его совету старик взял топор, начал прорубывать стъну с таковыми словами: «Свъте веселній, свъте жизненный, свъте (повсъместный) свъте присносущный, свъте нелицепріятный, посъти и просвъти и освъти храмину сладкій свът, от того времени даже до сего дни начали в той странъ созидать
сътлыя горницы». Сковорода Г. С. Разговор пяти путников о истинном щастьи в жизни.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 4. Прочитайте запропоновані фрагменти філософських, художніх текстів і дайте відповіді назапитання:
1) які філософські, етичні, соціальально – політичні ідеї відображені у тексті?
2) До якого напрямку філософської соціально – політичної думки примикає автор?
3) Що Ви знаєте про автора тексту?
Варіант 1.
Марина
«Неначе ворон той, летячи,
Про непогоду людям крянче,
Так я про сльози, та печаль,
Та про байстрят отих ледачих,
Хоть і нікому їх не жаль,
Розказую та плачу.
Мені їх жаль!.. Мій Боже Милий,
Даруй словам святую силу
Людськеє серце пробивать.
Людськії сльози проливать,
Щоб милость душу осінила,
Щоб спала тихая печаль
На очі їх, щоб стало жаль
Моїх дівчаток, щоб навчились
Путями Господа ходить,
Святого Господа любить
І брата миловать...»
Т. Г. Шевченко
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Варіант 2.
Сон
«У всякого своя доля
І свій шлях широкий:
Той мирує, той руйнує
Той неситим оком
За край світа зазирає
Чи нема країни,
Щоб загарбить із собою
Взять у домовину,
Той тузами обирає
Свата в його хаті,
А той нишком у куточку
Гострить ніж на брата,
А той тихий та тверезий,
Богобоязливий.
Як кішечка підкрадається,
Вижде нещасливий
У тебе час та й запустить
Пазурі в печенки,
І не благай; не вимовлять
Не діти, ні жінка.
А той, щедрий розкошний,
Все храми мурує;
Та отечество так любить,
Так за ним бідкує,
Так із його, сердешного,
Кров, як воду, точить!..»
Т.Г. Шевченко
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Варіант 3.
«І вмислити одщепенці нового бога, сильнішого над усіх дрібних боженят, а той бог називався по – французськи єгоїзм або інтерес. І філософи почали кричати, що то кепство віровати в сина Божого, що немає ні пекла, ні раю і щоб усі поклонялися єгоі-змові або інтересові. А до всього до того довели королі та пани; і завершилася міра їх плюгавства, праведний Господь послав свій меч обою-доострий на рід прелюбодійний; збунтувалися французи і сказали, нехочем, щоб були у нас королі та пани, а хочем бути рівні й вільні.
Але тому не можна було статися, бо тільки свобода, где дух Христов, а дух Божий уже перед тим вигнали з Францевщини королі та маркізи, та філософи. І французи короля свого забили, панів прогнали, а самі почали різатися і дорізались до того, що пішли у гіршую неволю. Бо на їх господь хотів показать усім язикам, що нема свободи без Христової віри. І с той пори племена романське і немецьке турбуються, і королів і панство вернули, і про свободу кричать, і немає в їх свободи, бо немає свободи без віри. А племено слов"янське то найменьший брат у сім ї Яфетовій. Трапляється, що менший брат любить дуже отця, однако получає долю меншу проти старших братів, а потім, як брати старші своє потратять, а меньший збереже своє, то і старших виручає». Костомаров М. І. Закон Божий (Книга буття українського народу).
http://litopys.org.ua/rizne/kmt02.htm
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Варіант 4.
«Отже, взагалі природа має логіку, як і дух має її, і саме в явищах природи відкривається розум математичний: Бог створив її мірою, числом і вагою. Із цієї певної сторони вона і досліджується природничими науками. Але щоб зрозуміти світ явищ у його повноті і його найглибшій істині, ви повинні взяти ще в розрахунок розум самопізнаний, який відкривається вже не в матерії, а в дусі. Удаваним пробілам і перервам в розвитку явищ природи він протиставляє початок безперервності розвитку, і тільки від цього ми можемо підкорити зовнішні явища законам математичним. Неспокійний і нестримний потік явищ він затримує і стуляє небаченими поняттями субстанції, речі, причини, основи і т.п.». Юркевич П.Д. З науки про людський дух.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Варіант 5.
« Якби природа не навчила б людину членороздільному звуку, то сама вона ніколи б не відкрила, у яке положення варто привести членороздільні органи, за допомогою яких нервів і як збудити голос, щоб отримати цей звук. Довільне і свідоме вживання слова необхідно припускає мимовільне і несвідоме. Свідомість наша не йде далі спостереження над способом, яким ми ВИМОВЛЯЄМО звук, до якого ми при цьому ставимося старанно, як до
готового і незалежного від нас факту. На відомому шаблі розвитку залежить, очевидно, від нашої сваволі, чи вимовити звук чи ні; але, коли ми вимовляємо, у свідомості нашій є тільки наша мета, тобто образ необхідного звуку і пов'язаний з ним неясний спогад про той стан загального почуття, який супроводжував рух органів, потрібний для здійснення цієї мети. Участь
сваволі видно тут тільки в зміні мети, зміна ж пружин, які ведуть до її виконання, відбуваються самі собою і залишаються поза свідомістю». Потебня А.А. Слово і міф.
http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Linguist/poteb/sl_mif.php
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Варіант 6.
«Той хто пізнає з давніх часів хотів розгадати загадку буття, проникнути в таємницю найреальнішої дійсності, а на вершині філософської думки ціль, яка пізнає, виявилася скасованою. Пізнання перестало бути шлюбом, у того хто пізнає відняли наречену. Критерій істини стали шукати усередині самого суб'єкта, який пізнає, в його відносинах до себе, а не до буття. Пізнання в сучасних гносеологів перетворилося в паразита, який веде самодостатнє існування. Хвороба сучасної філософії – хвороба харчування. Загубленіджерела харчування, і тому філософська думка стала худосочною, тому неспроможна вона з'єднатися з таємницею буття, з віковою метою своїх прагнень. Філософська думка не може харчуватися із себе, тобто не може бути відверненою, самодостатньою. Не може вона харчуватися і однією наукою». Бердяєв Н.А. Філософія волі.
http://www.vehi.net/berdyaev/filos_svob/index.html
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 5. Повторіть прочитане в пошуках відповідей на наступні питання – тести і визнайте вірні варіанти:
1. Як називається одна з рис вітчизняної філософії, а саме прагнення осягнути буття через внутрішнє існування людини?
А) позитивізм;
Б) ірраціоналізм;
В) екзистенціалізм;
Г) дуалізм;
Д) матеріалізм;
2. До якого напрямку філософії належав І. Франко?
А) матеріалізм;
Б) дуалізм;
В) екзистенціалізм;
Г) позитивізм;
Д) махізм;
3. З названих філософів виділіть представників українофільства?
А) Й. Шад;
Б) Т.Шевченко;
В) М. Костомаров;
Г) К. Тімірязєв;
Д) П. Куліш;
4. До якого світоглядного напрямку належить автор наступних рядків:
«Вірую я в правду свого ідеалу,
І коли б я тую віру зламала
Віра б зламалась у власне життя,
В вічність матерії, в світа буття.
Власним очам я б не вірила й слуху.
Я б не впевнялась ні тілу, ні духу,
Се ж бо для віри найвищая міра!»
Леся Українка.
А) матеріалізм;
Б) дуалізм;
В) екзистенціалізм;
Г) раціоналізм;
Д) пантеїзм;
5. Виділіть серед названих філософів революціонерів – демократів :
А) І.Франко;
Б) II. Куліш;
В) М. Коцюбинський;
Г) Леся Українка;
Д) М. Остроградський
6. Діяльність яких з названих філософів підтверджує тісний зв'язок української філософії з літературою?
А) І.Франко;
Б) Марко Вовчок;
В) І. Сєченов;
Г) Леся Українка;
Д) С. Гогоцькиії;
7. Чию філософію називають філософією серця?
А) І.Франко;
Б) П. Куліш;
В) П. Юркевич;
Г) Леся Українка;
Д) М. Драгоманов.
8. Якому з названих філософів належить вчення про ноосферу?
А) І.Франко;
Б) К. Тімірязєв;
В) М. Умов;
Г) В. Вернадський;
Д) М. Драгоманов
ДОДАТКОВІ ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ
Завдання1. Видатний фізик Кельвін зауважував, що через
незнання логіки загинуло більше кораблів, а ніж через
незнання навігації – що він мав на увазі?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2. І. Кант стверджував, що ми в змозі мислити предмети тільки за допомогою категорій, ніяк по – іншому. Як Ви це розумієте?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 3. Чому предметом філософії більшою мірою є історія філософії? Поясніть Вашу
згоду, або аргументуйте заперечення.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 4. Чи є актуальним для сучасної людини вислів Конфуція
«Вчитись і не розмірковувати – даремно втрачати час,
розмірковувати і не вчитись – згубно»? Поясніть Вашу точку зору.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 5. Звідкіля береться знання про добро і зло?
Скористуйтесь знаннями з історії філософії (пригадайте
точки зору античних та середньовічних філософів, думку І. Канта та ін.) Поясніть Вашу
особисту позицію з цього питання. Послідовником якої філософської
традиції Ви можете себе вважати?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 6. У світі більше порядку чи хаосу? Поясніть Ваші спостереження і міркування.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 7. Якою є Ваша думка: людина за своєю природою
добра чи зла? Поясніть чому.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 8. Існує п’ять станів знання та незнання:
1. Ми знаємо, що знаємо.
2. Ми знаємо, що не знаємо.
3. Ми не знаємо, що знаємо.
4. Ми не знаємо, що не знаємо.
5. Ми не знаємо, але вважаємо, що знаємо.
Наведіть приклад кожного з цих станів.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 9. Як Ви можете пояснити протиріччя у висловах:
1. Правда – добре, але щастя – краще.
2. Платон мені друг, але істина дорожча.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПІДСУМКОВА ТЕКА
Питання для модульного контролю з навчальної дисципліни Основи філософських знань
1. Поняття «філософія». Місце філософії в самопізнанні людини.
2. Філософія просвітництва в Україні. Києво – Могилянська академія
3. Основні джерела філософії: міфологія , релігія.
4. «Філософія серця» Григорія Сковороди
5. Світогляд як духовно – практичне засвоєння світу.
6. Патристика – період у розвитку середньовічної філософії
7. Форми світогляду: міфологія, релігія, філософія, наука
8. Містика – період у розвитку середньовічної філософії.
9. Філософія в системі культури
10. Типи світогляду.
11. Типи релігій як форми світогляду (монотеїзм, політеїзм).
12. Буддизм як релігійна форма світогляду
13. Філософія і наука.
14. Фалес – родоначальник ранньогрецької філософії
15. Предмет і функції філософії
16. Історія філософії як сходження до вершин людського самопізнання
17. Стародавня філософія як зародок і колиска всіх наступних типів філософії.
18. Антична філософія та особливості її розвитку.
19. Етапи розвитку античної філософії
20. Особливості першого етапу розвитку античної філософії.
21. Особливості другого класичного етапу розвитку античної філософії.
22. Епоха еллінізму і Римської імперії.
23. Охарактеризуйте античну філософську течію скептицизм.
24. Проблема позбавлення людини від страждань у філософії Стародавньої Індії.
25. Проблеми філософії Стародавнього Китаю.
26. Філософія Середньовіччя, її особливості
27. Гуманістичний характер філософії епохи Відродження.
28. Розкрийте сутність поняття гуманізму як культурного руху епохи Відродження
29. Філософські науково – природничі погляди М. Кузанського.
30. Соціально-політичні погляди М. Маккіавелі.
31. Філософські погляди Піфагора та піфагорійців.
32. Кордоцентризм Д. Бруно.
33. Давньоіндійська філософія.
34. Розкрийте сутність системи геліоцентризму М. Коперника.
35. Особливості філософської думки Нового часу (XVII – XVIII ст.)
36. Френсіс Бекон – представник західноєвропейської філософії.
37. Розвиток науки у епоху Відродження.
38. Сутність дуалізму Декарта
39. Німецька класична філософія (Еммануїл Кант).
40. Філософія марксизму
41. Особливості формування філософської думки в культурі Київської Русі.
42. Основні форми буття.
43. Простір і час як форми існування матерії.
44. Основні форми руху матерії.
45. Філософський зміст концепції виникнення людини.
46. Структурні рівні матерії
47. Свідомість як відображення буття.
48. Несвідоме і підсвідоме
49. Практика як основа і рушійна сила пізнання
50. Розкрийте поняття об’єкт і суб’єкт пізнання
51. Практика, як критерій істини
52. Поняття науки, її види і функції
53. Види матерії.
54. Розкрийте поняття чуттєве пізнання і раціональне пізнання.
55. Форми і засоби пізнання: факт, ідея, проблема, гіпотеза, концепція, теорія.
56. Що означає поняття «буття»
57. Розкрийте сутність понять пізнання і знання.
58. Розкрити сутність поняття буття, що вивчаються онтологією.
59. Поняття буття та його форми.
60. Підходи до розуміння (ідеалістичний, натуралістичний, матеріалістичний підходи).
61. Ілюзії простору і часу.
62. Діалектика як вчення про універсальні зв'язки, розвиток
63. Метод як усвідомлений спосіб пізнавальної діяльності.
64. Основні закони діалектики
65. Поняття істини, її види, шляхи досягнення
66. Форми і методи наукового пізнання.
67. Людина – унікальне творіння Всесвіту.
68. Соціальні закони розвитку суспільства
69. Базис і надбудова – основні елементи суспільно-економічної формації
70. Поняття цивілізації
71. Поняття суспільно – економічна формація
72. Цивілізаційний підхід типології суспільства
73. Типологізація суспільств згідно вчення про суспільно-економічну формацію
74. Історичні типи суспільства.
75. Свобода совісті як загальнолюдська цінність
76. Суспільство – система саморозвитку.
77. Особливості традиційного типу суспільств (родоплемінне, рабовласницьке, феодальне)
78. Особливості постіндустріального суспільства
79. Суспільство та його роль у житті людини
80. Природа цінностей та їх типологія.
81. Моральні цінності у житті людини.
82. Свобода людини як одна з цінностей.
83. Цінності у житті людини.
84. Соціальні спільності людей: рід, плем’я, сім’я, нація, етнос.
85. Структура суспільства
86. «Золоте правило моралі» та його вплив на розвиток філософії освіти
87. Роль цінностей у структурі буття особистості
88. Духовний світ особи
89. Філософський зміст концепції виникнення людини.
90. Матеріальні та духовні цінності
ПІСЛЯМОВА
Підібраний автором текстовий матеріал підпорядковано основній меті – узагальнити знання здобувачів освіти з основ філософських знань (філософія, релігеєзнавство), забезпечити практичне оволодіння філософськими термінами і нормами культури під час самостійної роботи здобувачів освіти.
Тексти, які вміщено до кожної з тем цього розділу, дадуть можливість викладачеві організувати як спільну, так і індивідуальну роботу із здобувачами освіти. До кожної теми розділу подано систему завдань, що дасть можливість викладачеві перевірити знання здобувачів освіти з основних розділів основ філософських знань.
Різноманітність текстового матеріалу, що міститься у робочому зошиті, допоможе здобувачам освіти у розвитку філософської свідомості, підвищенню суспільної культури, націлить на необхідність поміркованого ставлення до своїх дій у соціальному просторі, сприятиме зацікавленості студентів у визначенні своєї громадянської та особистісної позиції під час реалізації своїх національних інтересів у подальшому житті.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Кремень В. Г. Філософія: підручник / В. Г. Кремінь. – Харків: Прапор. 2014. – 736 с.
2. Саух. П. Ю. Філософія: навчальний посібник / П. Ю. Саух. – Київ: Центр навчальної літератури. 2013. – 256. с.
3. Причепій Є. М. Філософія: підручник / Є. М. Прирчепій, А. М. Черній, Л. А. Прова – Київ: Академвидав. 2017. – 592 с.
4. Алексеєв П. В. Філософія: підручник / П. В. Алексеєв, Л. В. Панін. – Київ, Проспект, 2006. – 529 с.
5. Андрущенко В. І. сучасна соціальна філософія / В. І. Андрущенко, М. І. Михальченко. – Київ: Генеза, 2006. – 673 с.
6. Бойченко І. В. Філософія історії / І. В. Бойченко. – Київ: Знання, 2000. – 639 с.
7. Гордіенко А. Т. Історія філософії України: хрестоматія / А. Т. Гордіенко. – Київ: Либідь, 2013. – 348 с.
8. Горлач М. Л. Філософія: підручник / М. Л. Горлач. – Харків: Консул, 2000. – 446 с.
9. Горьський В. С. Історія української філософії: курс лекцій / В. С. Горьський. – Київ: Наукова думка, 2016. – 561 с.
10. Тарасенко Н. Ф. Історія філософії України: підручник / Н. Ф. Тарасенко, М. Ю. Русин. – Київ: Либідь, 2014. – 456 с.
11. Огородник І. В. Історія філософської думки в Україні / І. В. Огородник. – Київ: Вища школа. Знання, 2006. – 536с.
12. Філософський енциклопедичний словник / Інститут філос. ім. Г. С. Сковороди НАН України – Київ., 2002. – 235с.
13. Ярошовець В. І. Історія філософії: від структуралізму до постмодернізму : підручник / В. І. Ярошовець. – Київ.: Видавничо – поліграфічний центр «Київський університет», 2008. – 342с.
Інформаційні ресурси:
2. http://club-seminar.livejournal.com
Навчальне видання
ОСНОВИ ФІЛОСОФСЬКИХ ЗНАНЬ:
РОБОЧИЙ ЗОШИТ
ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
Укладачка:
Воскобійник Тетяна Олександрівна
Комментариев нет:
Отправить комментарий